۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

پایگاه مقالات و اخبار دندانپزشکی

آخرین خبرها

شیوع بی دندانی در جمعیت میانسال کشور

رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت:

۶۰ درصد افراد بالای ۶۵ سال کشور بی‌دندان هستند.

شیوع بی دندانی در جمعیت میانسال کشور

شیوع بی دندانی در جمعیت میانسال کشور

رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با تاکید بر ارتقا سلامت دهان و دندان در خانواده‌ها، گفت: هم اکنون ۶۰ درصد افراد بالای ۶۵ سال کشور بی دندان هستند.

حمید صمدزاده امروز در گردهمایی توجیهی آموزشی کالیبراسیون در سالن کنفرانس مجتمع آموزشی رفاهی بانک رفاه بابلسر، اظهار داشت: مهم‌ترین هدف از برگزاری این گردهمایی, ارائه آموزش‌های لازم برای همسوسازی در انجام معاینات دهان و دندان در کشور است.

وی با بیان اینکه پیمایش کشوری سلامت دهان و دندان برای دو گروه سنی ۶ و ۱۲ ساله انجام می‌شود، افزود: در گروه سنی ۶ ساله دندان‌های شیری و در گروه سنی ۱۲ ساله دندان‌های دائمی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه تمام معاینات دهان و دندان باید توسط بهداشت کار دهان و دندان، کاردان بهداشت دهان و دندانپزشک انجام شود، تأکید کرد: فقط این افراد که در دوره آموزشی کالیبراسیون را حضور داشتند، می توانند برای معاینات دهان و دندان در پیمایش مذکور فعالیت کنند.

صمدزاده با بیان اینکه شاخص‌های جهانی بهداشت دهان و دندان به ترتیب خیلی کم، کم، متوسط و زیاد ارزیابی می‌شود، گفت: کودکان ۱۲ ساله ایرانی در گروه کم قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه مجموع دندان‌های پوسیده، کشیده و پُر شده به عنوان شاخص ارزیابی بهداشت دهان و دندان محسوب می‌شود، افزود: شاخص ارزیابی بهداشت دهان و دندان ایران در گروه سنی ۱۲ ساله ۲٫۹ است.

رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه این شاخص در افراد ۳۵ تا ۴۵ ساله کشور به حدود ۶ برابر افزایش می‌یابد، تأکید کرد: بهره‌گیری از آموزش‌های متناسب با بهداشت دهان و دندان و انجام مراقبت‌های بهداشتی نظیر مسواک زدن و استفاده از خمیر دندان دارای فلوراید، دهان شویه و نخ دندان پس از هر وعده غذایی نقش بسزایی در جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های دهان و دندان دارد.

صمدزاده با اشاره به اینکه حدود ۶۰ درصد از افراد بالای ۶۵ سال در کشور از داشتن دندان طبیعی محروم هستند، گفت: عدم رعایت اصول بهداشتی، عدم مراجعه منظم جهت معاینات دندانپزشکی و استفاده نکردن از مسواک و خمیر دندان پس از صرف غذا به عنوان مهم‌ترین عامل پوسیدگی دندان و در نتیجه از دست دادن دندان و بی دندانی در سنین بالا محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در گذشته فقط کشیدن دندان کودکان زیر ۱۴ سال در کشور جزو تعهدات بیمه بوده است، افزود: اکنون ترمیم دندان، فلورایدتراپی، فیشورسیلنت، کشیدن دندان و جِرم گیری در تعهدات درمانی بیمه قرار گرفته است.

رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه ۳۰۰۰ دندانپزشک و ۵۰۰۰ کاردان و مراقب دهان و دندان در سراسر کشور فعالیت دارند، افزود: طرح پایش دهان و دندان هر فصل یکبار در کشور اجرا و براساس معاینات انجام شده؛ ارجاع و خدمات درمانی متناسب با نیاز کودکان زیر ۱۴ سال در اختیار آنان قرار می گیرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

1 × پنج =