۲۹ اسفند ۱۴۰۲

پایگاه مقالات و اخبار دندانپزشکی

آخرین خبرها

کاربرد موفقیت آمیز ادرار برای تولید دندان طبیعی

کاربرد موفقیت آمیز ادرار برای تولید دندان طبیعی

کاربرد موفقیت آمیز ادرار برای تولید دندان طبیعی

تحقیقات بر روی سلول های بنیادی، راهها را به سوی تولید و رشد دندان جدید از منبعی عجیب یعنی ادرار باز کرده است.

اخیرا محققان چینی توضیح داده اند چگونه با به دست آوردن سلول های بنیادی از ادرار میتوان بافتها و اندامهای جدید از جمله دندان را تولید کرد. تحقیقات آنها در نشریه Cell Regeneration منتشر شد. این محققان امیدوارند این تکنیک روزی بتواند دندان جدید و مناسب در اختیار بیماران دندانپزشکی قرار دهد.

پژوهشهای پیشین سلولهای بنیادی نشان داده بودند چگونه میتوان از ادرار سلول به دست آورد. همچنین مشخص شده بود که سلولهایی که از طریق ادرار دور ریخته میشوند، میتواند سلولهای بنیادی پرتوان القایی باشد که میتوان انواع گوناگون سلولها از جمله سلولهای عضله قلب و عصبها را از آنها به دست آورد.

پیشرفت در کشت بافت

دوانکینگ پی (Duanqing Pei ) و همکارانش از موسسه زیست پزشکی و سلامت Guangzhou و دانشگاههای دیگر چین، سیستم جدیدی برای کشت بافت ابداع کرده اند که میتواند این سلولهای بنیادی پرتوان القایی را به ساختارهای کوچکی که شبیه دندان است، تبدیل کند. سیستم آنها رشد دندان طبیعی را تقلید میکند. نتیجه به واسطه تعامل بین دو نوع سلول مختلف حاصل میشود: سلولهای اپی تلیال که مینا تولید میکنند و سلولهای مزانشیمی که سه ترکیب اصلی دیگر عاج، سمنتوم و پالپ دندان را تولید میکند.

ابتدا این گروه تحقیقاتی از مواد شیمیایی برای تبدیل سلولهای بنیادی پرتوان القایی کشت شده به صفحات مسطح سلولهای اپی تلیال استفاده کردند. سپس این سلولها را با سلولهای مزانشیمی جنینی موش ترکیب کردند و آنها را به موش پیوند زدند. سه هفته بعد محصول به دست آمده از نظر فیزیکی و ساختاری رشد کرد و به شکل دندان انسان در آمد. این دندان تقریبا همان خاصیت کشسانی دندان طبیعی را داشته و حاوی سلولهای تشکیل دهنده مینا، پالپ و عاج بودد.

آینده پزشکی ترمیمی

اگر چه ساختارهای به دست آمده دستاوردهای جدیدی هستند، اما این روش که در آن از سلولهای موش استفاده بود میزان موفقیت ۳۰% را نشان میدهد و ساختار تولید شده از این روش تنها یک سوم سختی دندان انسان را دارد. این گروه تحقیقاتی میگویند برای حل این مشکل سلولهای بنیادی مزانشیمی انسان را میتوان جایگزین سلولهای موش کرد و شرایط کشت بافت را تغییرات جزئی داد. از نظر تئوری این تجدید نظر در روش کار میتواند جوانه زیست مهندسی دندان را ایجاد کند که در یک ظرف کشت شده و سپس به استخوان فک بیمار انسانی پیوند زده میشود تا یک دندان کاملا عملکردی و طبیعی تولید کند.

سلولهای بنیادی پرتوان القایی، روزنه امید به سوی پزشکی ترمیمی هستند. با این روش نه تنها از استفاده بحث برانگیز از جنین اجتناب میشود بلکه ساختار ترمیمی از منبعی به دست می آید که حتی از خون و پوست هم در دسترس تر است. به علاوه سلولهای تولید شده توسط این روش از طرف سیستم ایمنی انسان پس زده نمیشود چون از مواد سلولی بدن خود بیمار به دست آمده است.

منبع: کلینیک رویال

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

دو × 1 =