۲۹ اسفند ۱۴۰۲

پایگاه مقالات و اخبار دندانپزشکی

آخرین خبرها

ترمیم خود‌به‌خودی دندان‌های فاسد

دانشمندان بریتانیایی موفق به ساخت مواد جدیدی شده‌اند که می‌توان آن را درون دندان‌های تخریب شده قرار داد تا دنتین،‌ماده سخت و استخوان مانند دندان‌ها را ترمیم کند.

ترمیم خود‌به‌خودی دندان‌های فاسد

ترمیم خود‌به‌خودی دندان‌های فاسد

براساس گزارش ساينس الرت، اين ماده جديد درست مانند مواد عادي كه براي پركردن فضاهاي خالي درون دندان‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرند،‌درون دندان تزريق شده و با استفاده از نور ماورا بنفش سخت مي‌شوند. اما زماني كه اين ماده درون دندان قرار مي‌گيرد، سلول‌هاي بنيادين را تحريك مي‌كند تا تكثير شده و به دنتين يا عاج تبديل شوند.

به گفته آدام سليز محقق دانشگاه ناتينگهام، در ساخت اين ماده از تركيبات زيستي استفاده شده‌است كه به صورت مستقيم با بافت پالپ دندان تماس برقرار كرده و سلول‌هاي بنيادين درون آن را براي ترميم و احياي بافت پالپ تحريك مي‌كند.

اين ابداع به سبك جديدي از درمان پالپ دندان تبديل شده‌است. در درمان پالپ دندان، دندانپزشكان تلاش مي‌كنند تا مانع از مرگ مغز يا پالپ دندان شوند كه بافتي زنده است. پالپ يكي از چهار بخش اصلي دندان را در كنار مينا،‌عاج و سمنتوم تشكيل مي‌دهد.

ميناي دندان سخت‌ترين بافت دندان است و در زير آن عاج دومين بافت سخت دندان قرار گرفته‌است. عاج يا دنتين از آن رو از اهميت بالايي برخوردار است كه با مغز يا پالپ دندان در تماس است و پالپ نيز نسج زنده و فعالي متشكل از ادونتوبلاست‌ها است كه در ميانه دندان واقع شده‌است. رگ‌هاي خوني و اعصاب و نسوج اتصال‌دهنده در اين بخش از دندان قرار دارند، از اين رو هر اتفاقي براي اين بافت بيافتد، حيات دندان به خطر خواهد‌افتاد.

مشكل از زماني آغاز مي‌شود كه پوسيدگي ميناي دندان، عاج و سپس سمنتوم را از بين مي‌برد و وارد پالپ مي‌شود و در صورتي كه دندانپزشك از ادامه پوسيدگي و ورود آن به پالپ جلوگيري نكند،‌فرد بايد فرايند گران‌قيمت و دردناك روت‌كانال را تحمل كند. درحال حاضر مواد پركننده دندان معمولا از تركيباتي مانند هيدروكسيد كلسيم يا MTA ساخته مي‌شوند و تنها ويژگي آنها محافظت از بافت نرم دندان در برابر پوسيدگي‌است،‌ درحالي كه در بيش از ۱۰ درصد از موارد پر كردن دندان با اين مواد مانع از مرگ دندان نمي‌شود.

اما ماده پركننده جديدي كه توسط دانشمندان دانشگاه ناتينگهام ساخته شده‌است، به واسطه تحريك سلول‌هاي بنيادين درون پالپ دندان منجر به رشد دوباره بافت عاج و محافظت طبيعي از پالپ خواهد شد.

منبع: همشهری آنلاین

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

یک × پنج =