۲۹ اسفند ۱۴۰۲

پایگاه مقالات و اخبار دندانپزشکی

آخرین خبرها

آشفته بازار اقلام وارداتی دندانپزشکی

دندانپزشکان از بازار وارداتی اقلام دندانپزشکی و کاهش مراجعه کنندگان کلافه شده اند.

آشفته بازار اقلام وارداتی دندانپزشکی

آشفته بازار اقلام وارداتی دندانپزشکی

دندانپزشکان وبیماران شان هردو از آشفته بازار هزینه های دندانپزشکی متضرر می شوند.

به گفته دندانپزشکان از ۳ سال پیش با افزایش ۲ برابری دلار، قیمت اقلام این حوزه پرکشید و تاکنون مشکلات در زمینه های نوسانات نرخ ارز، افزایش بی رویه قیمت مواد و تجهیزات و واردات مواد مصرفی برای بیمار باقی است که انگشت اتهام این قشر از جامعه به سوی وزارت بهداشت و شرکت های بازرگانی نشانه رفته است.

دندانپزشکان با خرید گران وسایل و تعرفه های ارزان برای بیمار یارانه می پردازند درحالی که این کمک هزینه را وزارت بهداشت باید پرداخت کند. شرکت های بیمه هم با لوکس تلقی کردن بیشتر خدمات دندانپزشکی، مردم را در بازار سلامت دهان و دندان و مقابله با بیماری های مرتبط با آن تنها گذاشته اند.

هزینه های بالای دندانپزشکی سبب شده حدود ۳ میلیون اصفهانی به نگهداری و ترمیم ریشه ای دندان توجهی نداشته باشند و با اوج گرفتن درد ناشی از پوسیدگی آن با پاک کردن صورت مسئله درد، برای کشیدن دندان های خود اقدام کنند.

واقعیت این است که بسیاری از شهروندان که درآمد ماهانه خوبی هم دارند به دندانپزشکی مراجعه نمی کنند شاید ۱ میلیون ریال برای هر دندان کمتر زحمت هر دندانپزشکی باشد.

در این میان تنها چیزی که باقی می ماند بدگمانی مردم، تخریب چهره جامعه دندانپزشکان و شناخت آنان به عنوان متهم ردیف اول است اما دندانپزشکان هم دفاعیاتی از خود دارند که اغلب مجالی برای عنوان کردن آن نمی یابند.

رئیس امور دندانپزشکی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان از افزایش ۱۰ برابری قیمت مواد و تجهیزات دندانپزشکی در چندسال اخیر خبر داد و گفت: از میان اقلام دندانپزشکی تنها لوازم یکبار مصرف آن تولید داخل است و بقیه واردات بی کیفیت چین می باشد. تورم، افزایش دلار و تحریم ها سبب گرانی سرسام آور این دسته از اقلام شده که در این زمینه هیچ ارگانی پاسخگو نیست.

مصطفی میرقادری به افزایش سالانه ۱۵ درصد تعرفه های دندانپزشکی از سوی وزارت بهداشت هم اشاره کرد و گفت: این درحالی است که به دنبال کاهش یک سومی مراجعان دندانپزشکی، مجریان این حوزه برای جذب بیمار ۳ تا ۵ درصد تعرفه ها را کاهش داده اند.

وقتی تعرفه های مصوب را زیر و رو کردیم خیلی از خدمات جدید دندانپزشکی نظیر اینپلنت در آن دیده نشد وی در این خصوص گفت: تامین وسایل اینپلنت و هزینه های درمان آن از ۱۰ تا ۲۰ میلیون ریال بر عهده بیمار است.

رئیس امور دندانپزشکی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: وقتی ۸۵ درصد هزینه های دندانپزشکی از جیب مردم پرداخت می شود و بیمه های تکمیلی و خدمات درمانی تنها ۱۰ درصد هزینه این خدمات را برعهده می گیرند، نمی توان از دندانپزشکانی که معیشتشان را از این راه تامین می کنند، انتظار داشت بار کاهش تعرفه ها را بیش از این به دوش کشند.

میرقادری به تخفیف ۵۰ درصدی ۱۳ خیریه دندانپزشکی فعال ویژه افراد بی بضاعت در سطح استان اصفهان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۱۵۰ درمانگاه دولتی، ۸۰۰ مطب خصوصی و ۴۰ درمانگاه تامین اجتماعی در این حوزه مشغول فعالیتند.

خبر خوش اینکه به گفته وی، وزارت بهداشت با مشارکت بخش خصوصی بر لزوم حرکت یکپارچه ۳ رکن بیمه، بهداشت و درمان برای تامین سلامت دهان و دندان افراد تاکید دارد و در تلاش است با ورود کارهای تخصصی نظیر روکش و عصب کشی به درمانگاه دولتی، بیشتر هزینه های این خدمات را برعهده گیرد.

رئیس امور دندانپزشکی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان ادامه داد: امیدواریم تا سال آینده با ورود امکانات و تجهیزات فراوان دندانپزشکی، طرح نوین نظام سلامت در ۸ بیمارستان استان از جمله بیمارستان های الزهرا، امین، شهید منتظری و گلدیس اجرایی شود.

همچنین محمد علی ساعی به عنوان کارشناس مسئول بهداشت دهان و دندان استان با بیان اینکه اصفهان رتبه اول امکانات پزشکی ازجمله دندانپزشکی کشور را دارد گفت: با اینکه شمار دندان های پر شده هر اصفهانی فراتر از میانگین نرخ کشوری است اما تعداد دندان های پوسیده و کشیده شده آنان نسبت به سایر استان ها در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

وی به وضعیت مناسب شاخص پوسیدگی دندان (DMF) در بین کودکان ۱۲ ساله اشاره کرد و گفت: خوشبختانه این کودکان به طور متوسط ۳ دندان پوسیده، پر و یا کشیده شده دارند و از این نظر ایران در بین کشورهای همسایه وضعیت مطلوبی دارد که این مهم با طرح سلامت دهان و دندان دانش آموزی فراهم شده است.

کارشناس مسئول بهداشت دهان و دندان استان افزایش سن را یکی از عوامل خرابی دندان برشمرد و گفت: سبک زندگی ناسالم و تضعیف قوای بدن علت خرابی ۱۳ دندان در افراد بالای ۴۰ سال می باشد.

به گفته ساعی مصرف شیر در ایران ۳ برابر کمتر از میانگین جهانی است که این مسئله مشکلات و بیماری های زیادی به ویژه تخریب زودهنگام دندان، پوسیدگی و شکستگی استخوان ها را در پی دارد.

وی ادامه داد: مصرف شکر و نوشابه ریسک پوسیدگی دندان را افزایش می دهد درحالی که در کشورمان سرانه مصرف شکر ۶ برابر و سرانه مصرف نوشابه ۴ برابر متوسط جهانی است.

کارشناس مسئول بهداشت دهان و دندان استان تاکید کرد: عواملی که سلامت دهان و دندان مردم را دچار مخاطره می کند باید سهم خود را از آسیبی که می زنند بپردازند نظیر: تولید کنندگان مواد قندی از طرف دیگر شیر و لبنیات باید با یارانه عرضه شود یا اقشار آسیب پذیر بطور خاص به این مواد دسترسی ارزان تری داشته باشند تا مردم از عهده مصرف مواد مفید برای سلامتی خود بربیایند.

امیدواریم با تولید مواد باکیفیت دندانپزشکی در داخل کشور، اصلاح عادات غذایی نادرست، برنامه های پیشگیرانه، آموزش و مداخلات درمانی اولیه مربوط به این حوزه از بیماری های بعدی و تحمیل هزینه های بیشتر به بیمار، پزشک و بیمه جلوگیری شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

15 − 15 =