۲۹ اسفند ۱۴۰۲

پایگاه مقالات و اخبار دندانپزشکی

آخرین خبرها

ناخن بجوید کمتر آلرژی بگیرید !

نتایج تحقیقات جدید دانشگاه اوتاگا در نیوزلند نشان داده است کودکانی که ناخن می‌جوند یا شست‌شان را می‌خورند، در بزرگسالی تا یک پنجم کمتر به آلرژی مبتلا می‌شوند.

ناخن بجوید کمتر آلرژی بگیرید !

ناخن بجوید کمتر آلرژی بگیرید !

به نقل از ساینس‌دیلی، در صورتی که کودک هر دو عادت بد جویدن و مکیدن ناخن را داشته باشد، تا یک سوم کمتر به آلرژی مبتلا می‌شود.

محققان بر این باورند که بچه‌هایی که باکتری زیر ناخن خود را می‌خورند، سیستم ایمنی خود را تقویت کرده و کمتر مستعد حساسیت هستند.

این مساله به “فرضیه بهداشتی” مشهور است و می‌تواند توضیحی احتمالی برای بیشتر بودن موارد ابتلا به آلرژی در عصر حاضر نسبت به دوره ویکتوریا باشد که بهداشت در آن زمان بسیار ضعیف بود.

البته این یافته‌ها بدان معنی نیست که والدین، کودکان خود را به خوردن ناخن تشویق کنند زیرا خطرات دیگر ممکن است سلامت آن‌ها را تهدید کند. برای مثال ممکن است میکروب‌های شکمی در این کودکان افزایش یافته یا دندان‌های جلویی آن‌ها به سمت بیرون متمایل شوند.

همچنین این یافته‌ها نشان ندادند که آیا این عادات در کاهش خطر آسم یا تب یونجه که یکی از رایج‌ترین آلرژی‌هاست، تاثیرگذار هستند یا خیر.

برآوردها حاکی از آن است که حدود ۵۰ درصد از کودکان انگشت شست یا دو انگشت خود را مکیده و ۳۰ درصد هم ناخن خود را می‌جوند.

محققان سوابق ۱۰۳۷ زن و مردی را که از زمان کودکی در اوایل دهه ۱۹۹۰ تحت نظر یک پژوهش بزرگ بهداشت در نیوزلند قرار داشتند، بررسی کردند. خون این افراد برای مشاهده امکان ابتلای آن‌ها به آلرژی در ۱۳ و ۳۲ سالگی آزمایش شد.

بطور میانگین ۴۹ درصد شرکت‌کنندگان حداقل یک آلرژی را در سن ۱۳ یا ۳۲ سالگی تجربه کرده بودند اما اگر در کودکی ناخن جویده یا انگشتشان را مکیده بودند، این آمار تا ۳۸ درصد کاهش یافت. در صورت انجام هر دو کار، خطر ابتلا به ۳۱ درصد می‌رسید.

بیشتر کودکان انگشت شست‌شان را در سنین سه تا شش سالگی برای آرام کردن خود یا ار سر بی‌حوصلگی می‌مکند.

این تحقیق در مجله Pediatrics منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

یازده − 5 =