۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

پایگاه مقالات و اخبار دندانپزشکی

آخرین خبرها

نظام سلامت همواره مورد بی مهری قرار گرفته است

در کشور ما سلامت یکی از بخشهایی است که همواره مورد بی مهری مسئولین قرار گرفته و هیچگاه محور تعرفه گذاری نبوده است.

نظام سلامت همواره مورد بی مهری قرار گرفته است

نظام سلامت همواره مورد بی مهری قرار گرفته است

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، نظام سلامت همواره یکی از اولویت های مهم دولتها در کشورهای پیشرفته محسوب میشود که هزینه کردن در این بخش را نوعی سرمایه گذاری می دانند اما در کشور ما سلامت یکی از بخشهایی است که همواره مورد بی مهری مسئولین قرار گرفته و محور تعرفه گذاری نبوده است.با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید تغییراتی در این بخش تحت عنوان طرح تحول سلامت صورت گرفت که موافق و مخالفانی دارد و با همه ایراداتی که به آن وارد است هنوز هم به پیش می رود .اولین گام در اجرای طرح تحول سلامت از ۱۵ اردیببهشت ماه ۹۳ کلید خورد و هدف آن کاهش میزان پرداخت از جیب بیماران در قبال هزینه های درمانی و همچنین بحث عدالت در دسترسی به خدمات در سراسر کشور برای آحاد مردم و بحث ارتقای کیفیت خدمات درمانی در بیمارستان ها به ویژه بیمارستان های دولتی سراسر کشور دو هدف عمده دیگر این طرح بودند.

در گام سوم طرح تحول سلامت وزارت بهداشت اقدام به بازنگری کتاب تعرفه های نظام سلامت کرد که اعتراض بسیاری از گروههای پزشکی را برانگیخت. هدف وزارت بهداشت از اجرای این گام این بود تا در قالب این کتاب، همه کارکنان بیمارستان اعم از پزشکان، پیراپزشکان، بهیاران، کمک پرستاران و پرستاران، تکنسین های بخش های مختلف و حتی کارکنان حوزه های اداری و پشتیبانی، در نظر گرفته شوند و عدالت نسبی در مورد همه این گروه ها در پرداخت ها رعایت شود.
تحول در حوزه آموزش پزشکی در قالب گام چهارم
در گام چهارم طرح تحول سخن از تغییرات در حوزه آموزش پزشکی است و دکتر هاشمی وزیر بهداشت نیز عنوان کرده است: روند سنتی آموزش پزشکی حتما تغییر خواهد کرد و در عین حال هماهنگی آن با حوزه های پژوهش، درمان و بهداشت افزایش پیدا خواهد کرد.
وی همچنین معتقد است:امسال ازجمله کارهایی که باید در کنار توسعه بهداشت عمومی و محیط صورت گیرد، توجه جدی به حوزه آموزش و پژوهش است و امیدوار هستیم این موضوع سرلوحه و در دستور کار همه اساتید و همکاران حوزه آموزش و پژوهش قرار گیرد.
گام چهارم طرح تحول همانند گامهای قبلی موافق و مخالفانی دارد و برخی از پزشکان اجرای آن را ضروری میدانند و برخی دیگر اعتقادی به تغییر آموزشهای پزشکی ندارند.
دکتر عظیم میرزازاده مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه طرح تحول در بسته های متعددی تعریف شده است،می گوید : متناسب با آسیب شناسی که در حوزه آموزش صورت گرفته و با بررسی ها و رصد وزارت بهداشت در این حوزه ؛آموزش پزشکی نیز به بسته تحول تبدیل شده است .
وی با بیان اینکه هیچ کس مخالف تغییر و تحول نیست تصریح می کند: کمبودها و نقص هایی در آموزش داریم که در راستای رفع آنها باید تحولاتی را در این حوزه ایجاد کنیم.
به گفته وی قرار نیست پایه و مبنای آموزش زیر سوال رود اما باید اصلاحاتی روی آن صورت گیرد که در این راستا تحولات پیشنهادی بسیار خوب است زیرا چالش ها شناسایی و مرتفع خواهند شد.
 انتخاب دانشجوی پزشکی با دقت بیشتری انجام شود
دکتر رضا لاری پور مشاور رئیس کل سازمان نظام پزشکی نیز با اشاره به اینکه در دوران انترنی و رزیدنتی شاید بیشترین بار درمانی کشور در بیمارستان های دولتی در اکثر ساعات شبانه روز توسط انترن ها ؛ رزیدنت ها و فلوشیب ها  به مردم ارائه می شود؛ اذعان می کند:اگر بخواهیم واقعا طبیب از نظام سلامت استخراج کنیم که حکیم بوده و متعهد به اخلاقیات باشد و از صلاحیتهای علمی لازم نیز برخوردار باشد باید در انتخاب دانشجوی گروههای مختلف پزشکی دقت کرد.
وی با بیان اینکه بهتر است پزشکان متناسب با مدت پروانه مطب خود اجازه طبابت داشته و پس از آن مدت مهارت آنها مورد ارزیابی قرار گیرد؛ اظهار می کند: برنامه های بازآموزی جامعه پزشکی معبار مناسبی برای سنجش مهارت علمی پزشکان نیست و نباید صرفا با مدرک بازآموزی به طبابت بپردازند بلکه وجود آزمون های عملی و غیر عملی در این زمینه می تواند راهگشا باشد.
وی با اشاره به اینکه همین آموزش های موجود نیز کاربردی بوده و رفع نگرانی و نیازهای مردم را می کند؛می گوید: آموزش های پزشکی اگر چه نقص هایی دارد و خللی به آن وارد است اما مردم از طریق همین آموزشها نیازهای خود را رفع می کنند.
 جامعه پزشکی درمان محور حاصل  سه گام اول طرح تحول
برخی از پزشکان نیز نظر خوشبینانه ای به طرح تحول نظام سلامت و گام های اجرا شده آن ندارند.
دکتر نوید ناصری عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی در خصوص طرح تحول بیان می کند:تربیت پزشك، دندانپزشك و ساير دانش آموختگان رشته هاى مختلف پزشكى و پيراپزشكى از كاردانى تا فوق تخصص؛ صرفاً با دغدغه اصلى وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكى در طرح تحول سلامت عجين شده و نتيجه اى جز توليد جامعه پزشكى درمان محور در بر ندارد.
 وی می افزاید :گام هاى اول تا سوم طرح تحول سلامت با حركتهايى جهادى و تزريق بودجه مناسب و موقت حتى بدون زيرساختهاى لازم و بعضاً بدون در نظر گرفتن دورانديشى لازم هدف گذارى شده بود.
 عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به  گفته وزیر بهداشت درباره ظرفيتهاى دوره هاى پزشكى و تخصصى  مبنی بر اینکه ” ما نماينده صنف نيستيم بلكه امين مردم و مسؤول سلامت مردم هستيم” خاطرنشان  می کند : بنابراين دستگاهى كه وظيفه اصلى خود را تامین سلامت مردم مى داند و خود را نماينده صنف نمى انگاردشایسته است موضوع آموزش را از اهداف فرعى طرح تحول سلامت بداند .
هر قدر مراحل و گام های بیشتری برای اجرای این طرح مطرح می شود تعداد موافقان و مخالفان آن نیز افزایش می یابد و باید گفت وزارت بهداشت راه سختی را برای اجرای طرح تحول پیش روی خود دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

شانزده − 1 =