۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

پایگاه مقالات و اخبار دندانپزشکی

آخرین خبرها

شیوع سرطان دهان، مراقب باشید!

شیوع سرطان دهان با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد و تقریباً ۹۵ درصد از موارد این سرطان پس از ۴۰ سالگی و بخصوص در دهه هاى ٦ و ٧ زندگى رخ می‌دهد.

شیوع سرطان دهان، مراقب باشید!

شیوع سرطان دهان، مراقب باشید!

نوید ناصری رئيس دانشكده دندانپزشكى آزاد اسلامى شيراز، با اشاره به این که احتمال بروز سرطان در سنین مختلف وجود دارد ولی میزان بروز آن با افزایش سن زیادتر می‌شود ، گفت : سرطان عامل ۱۳درصد مرگ‌ و ميرها بوده و تنها ویژه انسان نیست بلکه همه جانوران و گیاهان پرسلولی نیز ممکن است به سرطان مبتلا شوند.
وی در خصوص سرطان دهان افزود : این نوع سرطان حفره دهان و محدوده لب‌ها تا حلق را شامل مى شود و سرطان هاى دهان كه در محدوده حفره دهان ايجاد مى شوند، در گروه سرطان‌های سر و گردن قرار مى گيرند.
وی با بیان این که بیشتر سرطان‌های دهانی در زبان و کف دهان ديده می‌شوند ؛ ادامه داد : تقریباً اكثر اين سرطان ها، از سلول‌های مسطح (سلول‌های سنگفرشی) و پوشاننده سطح دهان، زبان و لب‌ها شروع مى شوند که  به این سرطان‌ها، کارسینوماى  سلولهاى سنگفرشی ( SCC) مى گويند.
عضو دندانپزشک شورای عالی نظام پزشکی درباره تفکیک جنسیتی افراد مبتلا به سرطان دهان اظهار داشت : در گذشته بیشتر افراد مبتلا به سرطان دهان را مردان تشکیل می دادند اما امروزه با تغییر عادت سیگار کشیدن، سوء تغذيه و عوامل ديگر زيست محيطي میزان ابتلای زنان به این سرطان در حال افزایش است.
وی تصریح کرد : در دهه اخير نسبت به ٢ دهه قبل، سرطان در سنين ٣٠ الي ٤٠سالگي بيشتر از قبل ديده مي شود و بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهاني ، كارسينوماهاي حفره دهان در مردان در كشورهاي در حال توسعه ششمين سرطان بعد از سرطان ريه ، پروستات ، كولوركتال ، معده و مثانه است و در زنان دهمين سرطان بعد از سرطان سينه ، كولوركتال ، ريه ، معده ، رحم ، سرويكس ، تخمدان ، مثانه و كبد است.
به گفته ناصری تا سی سال پیش ميزان ابتلاي مردان به سرطان دهان شش برابر زنان بود اما امروزه این میزان به حدود ۲ برابر رسیده است و اختلاف بين ٢ جنس در حال كاهش است.

منبع: فرهنگ نیوز

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

3 × سه =