۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

پایگاه مقالات و اخبار دندانپزشکی

آخرین خبرها

شکاف لب و کام نوعی ناهنجاری شایع در صورت

دکتر علی طیبی ، متخصص ارتودنسی ، گفت : شکاف لب و کام ، نوعی ناهنجاری شایع در صورت است که به خاطر ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی ایجاد می‌شود .

شکاف لب نوعی ناهنجاری شایع در صورت

شکاف لب نوعی ناهنجاری شایع در صورت

دکتر طبیبی اضافه کرد : شکاف لب می تواند از شکافی کوچک در لب تا شکافی پهن که به سوراخ بینی گسترش یافته و کف بینی را به دو قسمت تقسیم کرده است، متفاوت باشد .

به گفته استاد یار و عضو هیأت علمی دانشکده دندانپزشکی قزوین ، شیوع شکاف کام ، یک مورد در هر ۵۰۰ تولد تا یک مورد در هر دو هزار و ۵۰۰ تولد در مناطق جغرافیایی، اقوام و وضعیت اجتماعی – اقتصادی مختلف، متغییر است .

دکتر علی طیبی اضافه کرد : این شکاف ها در پسران بیشتر از دختران (به نسبت سه به دو) دیده می شود و می تواند لب، استخوان در برگیرنده دندان ها، قسمت استخوانی سقف دهان و یا کام نرم در عقب دهان را متأثر کند .

وی افزود : ابتلا به شکاف لب به تنهایی و یا  همراه با شکاف کام  در پسران شیوع بیشتری دارد، در حالی که وقوع شکاف کام به تنهایی در دختران احتمال بیشتری دارد.

به گفته دکتر طیبی ، ژنتیک تنها در ۲۰ تا ۳۰ درصد بیماران شکاف لب یا کام نقش دارد و عوامل محیطی، مانند، کمبودهای تغذیه ای مادر (کمبود اسید فولیک و روی )، کمبود یا بیش از حد بودن ویتامین ها، اشعه، داروهای متفاوت، سیگار، الکل، کمبود اکسیژن و ویروس ها در زمان خاص از تکامل جنینی در بروز این مشکلات موثر است .

دکتر طیبی با اشاره به اینکه کودکان مبتلا به شکاف برای مکیدن سینه مادر یا شیشه شیر دچار مشکلات عمده ای هستند، گفت: این مشکل با استفاده از پستانک های بلند که به داخل دهان نوزاد فرو رفته تا حدودی مرتفع می شود.

وی  ، استفاده از قطره چشمی یا سرنگ های بزرگ با لوله های لاستیکی متصل به آن را که در داخل دهان بیمار گذاشته شده ، از دیگر راههای بلع برای کودکان نام برد .

این متخصص ارتودنسی هشدار داد  : اینگونه کودکان به مقدار زیادی هوا را می بلعند، در حالت دراز کشیده نباید به آنان غذا داد .

دکتر طیبی اضافه کرد: درمان این بیماران گروهی بوده و تیم درمانی، شامل ،دندانپزشک عمومی یا اطفال، ارتودنتیست، جراح فک و صورت یا جراح پلاستیک، پروستودنتیست، رادیولوژیست، متخصص گوش و حلق و بینی، متخصص اطفال، پاتولوژیست گفتاری، روانپزشک یا روانشناس و مددکار اجتماعی است .

وی افزود : اینگونه بیماران غالباً به جراحی های متعدد و درمان های ارتودنسی وسیع و طولانی مدت احتیاج دارند .

والدین باید از ملاحظات لازم مربوط به تغذیه و نگهداری از این بیماران، فرآیند طولانی مدت درمان کودکشان تا سنین بزرگسالی، انتخاب های درمانی و حمایت های عاطفی و روانی در تربیت فرزندشان آگاه شوند .

منبع: منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

“>باشگاه خبرنگاران جوان

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

19 + شش =