۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

پایگاه مقالات و اخبار دندانپزشکی

آخرین خبرها

٢٥ درصد پرداخت مردم صرف هزینه های دندانپزشکی

٢٥ درصد پرداخت از جیب مردم در شهرهای بزرگ صرف هزینه های دندانپزشکی می شود /افزایش مالیات سیگار ،کاهش بیماریها را در پی دارد.

25 درصد پرداخت از جیب مردم در شهرهای بزرگ صرف هزینه های دندانپزشکی می شود.

25 درصد پرداخت از جیب مردم در شهرهای بزرگ صرف هزینه های دندانپزشکی می شود.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت:  ۲۵ درصد پرداخت از جیب مردم در شهرهای بزرگ صرف هزینه های دندانپزشکی می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از وبدا؛ ایرج حریرچی در دومین نشست خبری خود که امروز در ستاد مرکزی وزارت بهداشت برگزار شد، در مورد هزینه های بالای دندانپزشکی که مورد سوال یکی از خبرنگاران بود، گفت: یکی از شاخصهای سلامت دهان و دندان ، آمار دندانهای خراب، شامل؛  دندان های پوسیده ، پرشده و کشیده شده است که این شاخص، از بدترین آمارها در دنیاست.

حریرچی با بیان اینکه مهمترین اقدام ما در حوزه سلامت دهان و دندان پیشگیری است،گفت: امسال همه دانش آموزان اول ابتدایی در روستاها و شهر ها را مورد معاینه و فلورایدتراپی قرار داده ایم و قرار است تا پایان سال همه دانش آموزان تا مقطع ششم ابتدایی را تحت پوشش این برنامه قرار دهیم.

وی افزود: در سال آینده تحصیلی نیز  این برنامه برای همه دانش آموزان مقاطع راهنمایی و دبیرستان اجرا خواهد شد.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه ۲۵ درصد پرداخت از جیب مردم در شهرهای بزرگ صرف هزینه های دندانپزشکی می شود، گفت: ارایه خدمات دندانپزشکی به افراد بی بضاعت از جمله طرحهای وزارت بهداشت است.

حریرچی همچنین نظارت بر مطبهای دندانپزشکی را طبق قانون، وظیفه نظام پزشکی دانست و افزود: نظارت بر موسسات درمانگاهها، آزمایشگاهها و بیمارستانها بر عهده وزارت بهداشت است.

افزایش مالیات سیگار منجر به کاهش بیماریها می شود

قائم مقام وزیر بهداشت  در مورد بودجه سال آینده حوزه سلامت گفت: پیشنهاد جدی ما در این زمینه این بوده که بودجه حوزه بهداشت و درمان از بودجه جاری و قیمت نفت تاثیر نگیرد.

وی گفت: پیشنهاد بعدی ما در خصوص اعتبارات حوزه سلامت، افزایش نسبت درصد ارزش افزوده و مالیات بر کالاهای آسیب رسان بوده است.

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: طرحی را به دولت ارائه کرده ایم که می تواند در مدت ۵ سال از اجرای افزایش مالیات سیگار ، بار بیماری ها را کاهش دهد.

کمبود ۱۰۰ هزار نیروی پرستاری در کشور

سخنگوی وزارت بهداشت در مورد مشکل کمبود نیروی پرستاری گفت: در هیچ جای دنیا حتی در پیشرفته ترین مراکز دنیا خدمات پرستاری فقط توسط نیروی لیسانس انجام نمی شود بلکه در همه جا ، خدمات پرستاری در سه سطح انجام می شود و انجام برخی امور مربوط به بیماران در شان نیروی پرستار با تحصیلات  لیسانس نیست و باید توسط نیروهای رده های پایین تر ارائه شود.

حریرچی گفت:  در یکی دو دهه اخیر طراحی نظام ما اینگونه بوده که نیرویی به اسم کمک بهیار داشتیم که ۱۰ تا ۱۵ سال است که این نیروها  حذف شده و وظایف آنها به همراه بیمار منتقل شده است.

قائم مقام وزیر بهداشت در ادامه با بیان این که در کلیه رسته های پرستاری کمبود داریم،  گفت: با هر گونه روش محاسبه، صد هزار پرستار کم داریم.

وی با بیان اینکه مهمترین هدف نظام سلامت ، خدمت به مردم است گفت: کمبود نیروی پرستاری به مردم آسیب می زند و فشار کاری پرستاران را نیز مضاعف می کند.
دکتر حریرچی گفت: آموزش کمک پرستاران از یک سال پیش آغاز شده است و مراکز مختلفی برای آموزش نیروها اعلام آمادگی کرده اند و قرار است ۱۰ هزار نفر کمک پرستار را آموزش دهیم.

مهمترین هدف برنامه پزشک خانواده خود مراقبتی و پیشگیری است

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش که برنامه وزارت بهداشت برای توسعه پزشک خانواده چیست؟ گفت: استقرار کامل برنامه پزشک خانواده حداقل   ۱۰ سال مدت زمان نیاز دارد .

به گفته دکتر حریرچی هدف گیری نهایی در این برنامه ارائه خدمات بهداشتی درمانی اعم از ارتقای سلامت ، خود مراقبتی و آموزش مردم یا همان پیشگیری است .

وی  ارائه خدمات سرپایی سطح یک (پزشک عمومی) خدمات تخصصی و پرستاری (سطح دو) و سطح سه را باز توانی و توانبخشی  دانست و گفت: همه این سطوح باید منطبق با نظام ارجاع و سطح بندی خدمات باشد.

ارایه خدمات ۲ هزار مراقب سلامت در کشور

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه با بیان اینکه قبلا در نظام شبکه از خدمات نیروهایی به نام بهورز استفاده می شد، گفت: با الگوبرداری از این سیستم، در حال حاضر در مراکز جامع خدمات سلامت ، مراقبین سلامت به همراه کارشناسان تغذیه و روانشناسی ارایه خدمت می کنند.

وی گفت: مراقب سلامت فردی چند پیشه است و امسال حدود ۲ هزار نفر مراقب سلامت به صورت فعال در پایگاههای سلامت خدمت می کنند و جمعیتی بالغ بر ۱۲ هزار نفر را تحت پوشش دارند.

حریرچی گفت: در نظام مراقبت فعال، با شناسایی بیماری های غیر واگیر مثل دیابت، بیماریهای قلبی و بیماری فشار خون نیز تحت کنترل قرار می گیرند.

قائم مقام وزیر بهداشت افزود: در این نظام  با اجرای  بسته های مراقبتهای پیشگیرانه و مراقبتهای سرپایی افراد  ۳۰ تا ۷۰ سال  به لحاظ بیماریهای قلبی و فشارخون تحت کنترل قرار گرفته اند.

حریرچی در ادامه با اشاره به این که در حال حاضر به شدت کمبود پزشک داریم گفت: در حال حاضر ۲۸ میلیون نفر از جمعیت کشور در روستاها زندگی می کنند که ۲۲۰۰ پزشک با ارتقای سطح پرداختی آنها، برای روستاها تامین کرده ایم.

اساس طب سنتی پیشگیری است

سخنگوی وزارت بهداشت در مورد طب سنتی نیز اظهار داشت: یک بند مستقل از سیاستهای ابلاغی سلامت اختصاص به توسعه طب سنتی دارد .

وی با بیان اینکه طب سنتی شاخه ای از طب مدرن نیست ، گفت: اصل طب سنتی طب پیشگیری است نه مطب زدن و نسخه نوشتن.

حریرچی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که یکی از بیمارستانها  به رغم پلمب شدن همچنان بیمار پذیرش می کند، گفت: وزارت بهداشت نظارتهای دوره ای از مراکز درمانی و بیمارستانها را انجام می دهد و گزارشات لازم را به مراجع ذیصلاح و قوه قضاییه ارایه می دهد که در نهایت قوه قضاییه حکم نهایی را صادر می کند.

رسانه ها را عضو خانواده سلامت می دانیم

حریرچی در مورد وضعیت آنفلوانزا در کشور نیز گفت: معمولا در فصل سرما حدود  ۲۰ درصد مردم دنیا  به بیماری آنفلوانزا مبتلا می شوند و در هیچ جای دنیا نیز همه مردم را در برابر این بیماری واکسینه نمی کنند. بنابراین ما نیز ضرورتی برای توزیع سراسری ماسک ندیدیم و به همه توصیه نکردیم که واکسن آنفلوانزا بزنند.

وی با بیان این که ما رسانه ها را عضو خانواده سلامت می دانیم، از رسانه ها خواست که اخبار حوزه سلامت را  پس از اطمینان از صحت آن، منتشر کنند و موجب نگرانی مردم نشوند.

حریرچی در مورد موضوع خمینی شهر نیز این اتفاق را بسیار نادر دانست و گفت: حکم لازم در مورد این اتفاق صادر شده است .

وی در عین حال تصریح کرد: هیچگاه در سیستم درمانی کشور به دلیل مسایل مالی، درمان بیمار منتفی نمی شود و این یکی از خط قرمزهای وزارت بهداشت است.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دولت

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

سه + دوازده =