۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پایگاه مقالات و اخبار دندانپزشکی

آخرین خبرها

رشد دندان قابل کاشت جدید با تقسیم جوانه

رشد دندان قابل کاشت جدید با تقسیم جوانه

رشد دندان قابل کاشت جدید با تقسیم جوانه

محققان ژاپنی با تقسیم جوانه دندان توانستند چندین دندان قابل کاشت را برای موشها پرورش دهند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، یکی از واقعیتهای آزاردهنده زندگی، از دست دادن دندان است و از آنجایی که انسان‌ها تنها دو بار دندان در می‌آورند، با از دست دادن دندان اصلی تنها می‌توان با چیزی مثال سرامیک یا فلز آن را جایگزین کرد.

راه حل طبیعی‌تری که موضوع تحقیق دانشمندان مرکز زیست‌شناسی رشد ریکن و دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی توکیو بوده، پرورش چندین دندان کاربردی و کاشت آن‌ها در دهان موش است.

تولید دندان در انسان یک فرآیند پیچیده بوده که به جوانه دندان نیاز دارد. این جوانه شامل جرمی از سلول‌هاست که اوایل زندگی از اکتودرم و اکتومزانشیم در فک شکل می‌گیرند. در مراحل اولیه، این جوانه‌ها دارای ساختار نسبتا ساده‌ای بوده و محققان از این ایده استفاده کردند که یک جوانه را تقسیم کرده و چندین دندان جدید را از آن در آزمایشگاه پرورش دهند.

محققان دیده بودند که رشد دندان به تعامل موج مانند ژن کدگذاری فعالساز پروتئین Lef1 و مهارکننده Ectodin بستگی دارد. آن‌ها نتیجه گرفتند که اگر منتظر وقت خاصی در فرآیند رشد ۱۴٫۵ روزه بمانند، می‌توانند از مقداری نخ نایلون برای تقسیم جوانه به دو قسمت بهره ببرند. اگر این کار بدرستی انجام می‌شود، مرکز سیگنالدهی کنترل کننده رشد دندان در هر دو جوانه تولید می‌شد و هر دو می‌توانستند به یک دندان کامل تبدیل شوند.

محققان با تقسیم موفق جوانه و پرورش به شکل دندان،‌ آن‌ها را در سوراخهای ایجاد شده در فک یک موش پیوند زدند که با موفقیت رشد کردند و به دندان‌هایی با قابلیت حس کردن و جویدن تبدیل شدند. البته آن‌ها نصف یک دندان واقعی بوده و تقریبا نصف تاج داشتند.

این تحقیق در مجله Scientific Reports منتشر شده است.

منبع : خبرگزاری ایسنا

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

3 × سه =