۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

پایگاه مقالات و اخبار دندانپزشکی

آخرین خبرها

تلاش برای استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌های دهان، فک و صورت

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات جراحی فک و صورت خبر داد :

استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌های دهان، فک و صورت

استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌های دهان، فک و صورت

تلاش برای استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌های دهان، فک و صورت

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات جراحی فک و صورت از تلاش‌ها برای استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌های دهان، فک و صورت به جای مواد مصنوعی خبر داد

 به گزارش خبرگزاری فارس، نغمه بهرامی با بیان اینکه علم جدید در حیطه علوم پزشکی به سمت پزشکی شخصی یا personal medicine می‌رود تا برای هر بیمار با توجه به ساختار ژنومیک، سلول‌های سوماتیک و سلول‌های بنیادی موجود در فرد درمان‌های مخصوص  ارائه شود گفت:  استخراج سلول‌های بنیادی از فرد بیمار و کشت و نهایتا استفاده از آن برای بیماران درمان موثری است که در علم مهندسی بافت به آن پرداخته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه محورهای متعددی در این سمینار مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت تصریح کرد: جداسازی سلولهای بنیادی، نحوه اثبات آنها، کشت و در پایان درمان بیماریها و ناهنجاریهای حیطه دهان، فک و صورت بررسی می‌شوند.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات جراحی فک و صورت اظهار کرد: بسیاری از مشکلات استخوان فک بالا، پایین، گونه و ناحیه سر به دلایل مختلف (ناهنجاری‌های مادرزادی، تروما و …) به صورت روتین با مواد مصنوعی و فلزی یا انواع گرفت‌های استخوانی درمان می‌شوند که هدف از توجه به این عرصه استفاده از سلول‌های بنیادی بدن بیماران به‌جای استفاده از مواد مصنوعی است. حتی با استفاده از این سلول‌ها میتوان بافت دندان آسیب دیده را دوباره باز سازی کرد.

بهرامی ادامه داد: تحقیقات گسترده‌ای در عرصه بیمارانی که بر اثر عارضه دچار آسیبهای بافت  صورت و یا از بین رفتن غدد بزاقی، درحال انجام است که مرحله آزمایشگاهی را پشت سر می‌گذارند که در صورت کاربردی شدن، مزایای بسیاری برای بیماران در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به یکی از تحقیقات خود به همراه سایر همکارانشان افزود: یکی از سلولهای سازنده بافت دندان از سلولهای بنیادی تهیه شد که توانسته مینای دندان را ترمیم نموده و  این سلولها در عرصه پیشگیری و درمان پوسیدگی ها بسیار موثر هستند.

بهرامی خاطرنشان کرد: تحقیقات مینای دندان هنوز وارد بازار نشده و مراحل تحقیقاتی را طی می‌کند که در نهایت مینای دندان را ترمیم می‌نمایند.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات جراحی فک و صورت تصریح کرد: شش پایان نامه دانشجویی مربوط به سلول‌های بنیادی در حال حاضر در دانشکده دندانپزشکی و مرکز تحقیقات جراحی فک و صورت در حال انجام  هستند

منبع: خبرگزاری فارس

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

هجده − 16 =