۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

پایگاه مقالات و اخبار دندانپزشکی

آخرین خبرها

تأملي بر طرح دولت در کاهش آمارDMF (پوسيدگي دندان )

تأملي بر طرح دولت در کاهش آمارDMF (پوسيدگي دندان )

تأملي بر طرح دولت در کاهش آمارDMF (پوسيدگي دندان )

مقوله سلامت ارتباط مستقيمي‌با توسعه و بويژه توسعه تامين سلامت انساني دارد. حوزه بهداشت و پيشگيري شهروندان به عنوان يکي از شاخص‌هاي تثبيت و حفظ سلامت منابع انساني و در واقع زير مجموعه حقوق توسعه به عنوان نسل سوم حقوق بشر از شاخص‌ها و مدارک‌هاي اندازه‌گيري مکتب توسعه‌يافتگي از اهميت بالايي برخوردار مي‌باشد. نگراني‌هاي توسعه انساني داراي دو بعد ملي و بين‌المللي نيز مي‌باشد و به همين علت در برنامه اهداف توسعه هزاره سازمان ملل نيز نمود پيدا کرده است. در بعد داخلي و ملي نيز بهداشت به عنوان يکي از شاخص‌هاي توسعه انساني،دولت‌ها را وادار به برنامه‌ريزي‌هاي کلان و هزينه‌هاي بسيار جهت تأمين اين حق براي شهروندان کرده است.

اما مسئوليت دولت در مقابل شهروندان که جاي بسي بحث و بررسي دارد يکي از اين مسئوليت‌هايي است که موضوع سخن مي‌باشد موضوع بهداشت و سلامتي است بويژه سلامت دهان و دندان که به لحاظ هزينه‌هاي قابل توجه نيازمند تأمل و مداقه است و فراموش نکنيم که يکي از محورهاي حقوق شهروندي عدالت در دسترسي به امکانات بهداشتي و درماني است. با توجه به آمار اعلام شده از سوي اداره سلامت دهان و دندان ميزان DMF (دندانهاي پوسيده، کشيده شده و يا پر شده ) از سال ۶۰ تا کنون سه برابر گرديده اين در حاليست که دولت‌ها فعاليت‌ها و برنامه‌هايي براي کنترل و کاهش اين شاخص ارائه و انجام داده اند.يکي از پروژه‌هاي مذکور، پيشگيري از پوسيدگي دندان در کودکان ۶ تا ۱۴ سال مي‌باشد که علي‌رغم اجراي طرح‌هاي مختلف توسط دولت نتيجه‌اي حاصل نگرديده است که با توجه به اظهار نظر کارشناسان متخصص و بسياري از دندانپزشکان، راه حل‌هاي ارائه شده به کاهش پوسيدگي کمکي نمي‌کند و همچنان DMF افزايش مي‌يابد.

اکنون نيز با ارائه طرح ديگري از سوي دولت درصدد کاهش DMF اقدام گرديده که متأسفانه کما في سابق نتيجه مثبتي اخذ نگرديده است طرح اختصاص بودجه هنگفت به تهيه بيش از ۲۰۰۰ دستگاه يونيت و صندلي جهت انجام امور فلورايدتراپي، فيشورسيلانت و کشيدن دندان و جرم‌گيري در سراسر کشور است اين در حالي است که در کشورمان طبق آمار ۲۵۰۰۰ دندانپزشک عمومي‌ داريم که تقريبأ به همين تعداد يونيت دندانپزشکي در مطب‌هايشان هست اين يعني حدود دوازده برابر تعداد دستگاهي است که بايد تهيه گرديد، موضوع فقط تجهيزات نيست، نيروي کار نيز مکمل تجهيزات و به ثمر رساندن طرح است.

هر طرحي به مشابه يک پازل است که بايد تکه‌هاي پازل در کنار هم قرار گيرند، در واقع تجهيزات و نيروي کار لازم و ملزوم همديگرند.

منبع: مردم سالاری

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

1 + پنج =