۳۱ فروردین ۱۴۰۳

پایگاه مقالات و اخبار دندانپزشکی

آخرین خبرها

به این شش دلیل، جویدن ناخن برای دندانهایتان ضرر دارد

جویدن ناخن برای دندانهایتان ضرر دارد

جویدن ناخن برای دندانهایتان ضرر دارد

تخمین زده میشود که حدود نیمی از مردم دندانهایشان را میجوند. هر انسانی ده ناخن دست دارد که با حساب سر انگشتی میتوان گفت هر روز میلیونها ناخن جویده میشود. جویدن ناخن با ژنتیک مرتبط است و در زنان بیشتر از مردان دیده میشود. بسیاری از افراد از کودکی ناخن جویدن را شروع میکنند و با افزایش سن این عادتشان از بین نمیرود. دندانهای ما کارهای زیادی برایمان انجام میدهند و برای آنها ساخته شده اند از جمله صحبت کردن و جویدن غذا اما واقعا برای جویدن ناخن ساخته نشده اند.

در حقیقت جویدن ناخن باعث آسیب به دندانها و ساختارهای دیگر داخل دهان میشود. در اینجا با تاثیرات منفی جویدن ناخن آشنا میشوید:

شش تاثیر منفی ناخن جویدن بر دندانها

۱- جویدن ناخن باعث لب پر شدن دندانها میشود

این مسلما مهمترین دلیل منع جویدن ناخن است. جویدن ناخنهای سخت به دندانها فشار وارد میکند. گاهی اوقات هنگام جویدن ناخن، دندانها به سختی به هم فشرده میشوند و این فشار میتواند موجب لب پر شدن آنها شود. جویدن ناخن موجب سایش مکرر مینای دندان میشود و ممکن است باعث شکستگی یا لب پر شدن مینا شود.

در بیشتر افراد لب پر شدن دندان تنها تاثیر منفی است که جویدن ناخن بر دندانهایتان دارد. در کتاب Pediatric Dentistry پینکهام چنین بیان شده است:

هیچ شواهدی وجود ندارد که جویدن ناخن باعث تغییر دندانی دیگری به جز شکستگی جزئی مینا شود؛ اما مطالعات متعددی نشان داده اند که جویدن ناخن میتواند مشکلاتی برای سلامت دهان ایجاد کند. به خاطر داشته باشید برخی از این تاثیرات منفی بسیار نادر هستند و همیشه در مورد همه اتفاق نمی افتند بنابراین ممکن است آنها را باور نکنید.

۲- جویدن ناخن باعث دیاستم (فاصله بین دو دندان جلویی) میشود

گزارش شده است که اگر عادت جویدن ناخن از سنین کم شروع شود، موجب فاصله بین دندانها میشود. اگر چه ممکن است تحقیقاتی که این تاثیر را تایید کند زیاد نباشند اما بسیاری از دندانپزشکها آن را مشاهده کرده اند. اگر چه احتمالا زمانی این اتفاق می افتد که کودک دائما در حال جویدن ناخن باشد.

۳- جویدن ناخن باعث میشود ریشه های دندانها ضعیفتر شوند

مشخص شده است که جویدن ناخن در حین درمان ارتودنسی (براکت) موجب تحلیل ریشه میشود به این معنی که بخشهایی از ریشه دندانها توسط استخوانهای پیرامونشان حل میشوند. این امر موجب ضعیف شدن ریشه میشود. مطالعاتی وجود دارند که این تاثیر را به تفصیل توضیح میدهند.

۴- جویدن ناخن باعث شل شدن دندانها میشود

یک مطالعه تحقیقاتی بیان میدارد که جویدن ناخن باعث شل شدن دندانها میشود. به خاطر داشته باشید این تنها یک مطالعه است که چنین ادعایی را مطرح میکند و مسلما تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

۵- جویدن ناخن موجب اختلالات مفصل گیجگاهی فکی میشود

یک مطالعه نشان داده است که جویدن ناخن باعث جا به جایی دیسک در مفصل گیجگاهی فکی میشود. در صورتی که دچار درد مفصل گیجگاهی فکی هستید، ممکن است عامل آن عادت بد ناخن جویدن باشد.

۶- جویدن ناخن میتواند موجب ژنژیویت شود

یک گزارش موردی کودک بیماری را نشان میدهد که عادت ناخن جویدن داشته و آنها را بین لثه و دندانهایش جای میداد. این گزارش نشان میدهد در موارد نادر مانند این، ناخن جویدن باعث بیماری لثه میشود. گزارشهای دیگری نیز در این زمینه وجود دارد که در اینجا فرصت پرداختن به آنها نیست.

نتیجه : ما در اینجا راجع به موارد شدید ناخن جویدن صحبت کردیم. بدیهی است که بسیاری از مردم ناخنهایشان را میجوند بدون این که مشکل دندانی خاصی داشته باشند اما گاهی اوقات این مشکلات اتفاق می افتند. همچنین به خاطر داشته باشید جویدن ناخن باعث ورود باکتریهای زیر ناخن به دهان و عواقب آن میشود بنابراین از هر نظر بهتر است هر چه زودتر این عادت را ترک کنید.

منبع: کلینیک رویال

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

نه − 8 =