۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

پایگاه مقالات و اخبار دندانپزشکی

آخرین خبرها

بررسی نوعی پست متخلخل با مدل‌سازی از یک دندان قدامی

مدل‌سازی از یک دندان قدامی

مدل‌سازی از یک دندان قدامی

یافته‌های یک رساله دکتری نشان می‌دهد ایجاد تخلخل در پست باعث افزایش میزان تنش در خود پست می‌شود، اما میزان تنش و جابه‌جایی در مجموعه دندان تغییر قابل‌توجهی را نشان نمی‌دهد.

به گزارش خبرنگار پژوهشی ایسنا منطقه اصفهان، محمدجواد شمولی، دانشجوی دکتری رشته دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان در پایان‌نامه خود با عنوان «بررسی میزان تنش‌های وارد شده بر یک نوع پست متخلخل طراحی‌شده با چاپ سه‌بعدی با استفاده از آنالیز اجزای محدود» به بررسی پست‌های متخلخل و غیر متخلخل پرداخته است.

در این مطالعه تجربی با استفاده از روش اجزای محدود و نرم‌افزار آباکوس، مدلی سه‌بعدی از یک دندان قدامی بالای تک کاناله با روکشی که یک فرول دو میلی‌متری آن را احاطه کرده است، مدل‌سازی شد. همچنین یک فضای پست مطابق با پست‌های متخلخل طراحی شده در کانال این دندان تعبیه شد. سپس یک لایه سمان به قطر ۲۵ میکرون با خصوصیات مکانیکی و فیزیکی مشابه سمان رزینی رایج نیز در اطراف این پست در نظر گرفته شد.

پس از پایان شبیه‌سازی هر یک از نمونه‌ها تحت نیروی ۱۰۰ نیوتن که با زاویه ۴۵ درجه نسبت به محور طولی دندان به سینگلوم وارد می‌شد، قرار گرفت. در نهایت تنش‌های وارد بر مدل مورد ارزیابی قرار گرفت.

در یافته‌های پژوهشی از نظر میزان تنش وارد شده به پست، پست متخلخل تنش بیشتری را نسبت به پست فاقد تخلخل نشان می‌دهد. همچنین توزیع تنش در پست غیر متخلخل در محدوده وسیع‌تری نسبت به پست متخلخل وجود داشت، با این وجود از نظر میزان جابه‌جایی بین دو نوع پست تفاوت قابل‌ملاحظه‌ای مشاهده نشد.

از نظر میزان جابه‌جایی دندان و پست و کور و میزان تنش وارد شده به دندان بین دو نوع پست تفاوت فاحشی مشاهده نشد. از لحاظ الگوی توزیع تنش در تمام مدل‌ها تنش‌ها بر روی قسمت سرویکال ریشه دقیقاً در محلی که لبه‌های روکش به قسمت سرویکالی ریشه تکیه دارند، متمرکز بود.

بر اساس یافته‌های این تحقیق، می‌توان نتیجه گرفت ایجاد تخلخل در پست باعث افزایش میزان تنش در خود پست می‌شود؛ اما میزان تنش و جابه‌جایی در مجموعه دندان تغییر قابل‌توجهی نشان نمی‌دهد.

به گزارش ایسنا، این رساله با راهنمایی دکتر مازیار ابراهیمی دستگردی، استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان انجام شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

هجده − 16 =