۲۹ فروردین ۱۴۰۳

پایگاه مقالات و اخبار دندانپزشکی

آخرین خبرها

اولین بسته محصولات بهداشت دهان و دندان مخصوص بیماران دیابتی

انتخاب یک دندانپزشک به عنوان ابداع کننده برتر شبکه دیابت کشور از طرف پژوهشگاه و شبکه تحقیقات دیابت در سال ۱۳۹۴، لزوم اهمیت و توجه به سلامت دهان و دندان در بیماران دیابتی را روشن میکند.

اولین بسته محصولات بهداشت دهان و دندان مخصوص بیماران دیابتی

اولین بسته محصولات بهداشت دهان و دندان مخصوص بیماران دیابتی

دکتر عبدالرضا معادی که به عنوان ابداع کننده برتر شبکه دیابت کشور از طرف پژوهشگاه و شبکه تحقیقات دیابت انتخاب شده است، ضمن اشاره به اهمیت بیماری دیابت در کشور، در زمینه شناخت و پیشگیری از این بیماری اظهار داشت که: « اولین علائم بروز دیابت در افراد بصورت خشکی دهان و نوشیدن زیاد آب یا مایعات (پرنوشی) آغاز می شودکه نشان دهنده اهمیت محیط دهان برای شناخت و تشخیص زودهنگام این بیماری است. دیابت نوع II در حقیقت بیماری سبک زندگی است لذا با تشخیص بموقع آن و تغیر و یا اصلاح سبک زندگی می توان به آسانی آنرا کنترل کرد.»
وی اضافه کرد:« علاوه برآن بیماران دیابتی کشور بنابر آمارهای اعلام شده بالغ بر ۵ میلیون نفر می باشند در محیط دهان خود مشکلات عدیده ای بویژه بیماری های لثه و پوسیدگی دندان می باشند، که بایستی در پروتکل های تنظیم شده بیماری دیابت به آن توجه کرد در تمامی افراد دیابتی خشکی دهان وجود دارد علاوه بر آن این افراد مستعد بروز سرطان دهان نیز می باشند. همانطور چشم ، قلب ، کلیه و اعصاب و… در بیماران دیابتی اهمیت دارد سلامت دهان و دندان این بیماران بایستی مورد توجه قرار گیرند که متاسفانه تاکنون مغفول مانده است.» وی همچنین اظهار امیدواری کرد که سیاست گذاران و مسئولان سلامت در تدوین برنامه های درمانی و پیشگیری دیابت به این موضوع توجه کنند.

بهداشت ضعیف دهان و دندان،  ‌خطر مرگ را در بیماران دیابتی افزایش میدهد
میزان مرگ و میر بیماران دیابتی در اثر مشکلات قلبی – عروقی و کلیوی با ابتلا به بیماریهای لثه افزایش می یابد. یافته های محققان مؤسسه ملی بیماریهای گوارشی ، کلیوی دیابت در آمریکا بر نیاز بیماران دیابتی به سطح مناسبی از بهداشت دهان تأکید می کند زیرا این بیماران مستعد ابتلا به بیماریهای لثه هستند. نشانه این بیماریها که بعلت عفونتهای باکتریایی ایجاد می شوند،  قرمز بودن و تورم لثه است و مطالعات نشان داده است که التهاب ها و عفونتها می توانند سبب تخریب رگهای خونی در قلب و کلیه شوند.

مشکل این جاست که بیماریهای لثه معمولآ تا سنین میانسالی تشخیص داده نمی شود. لذا عفونتهای باکتریایی که ایجاد کننده آنها هستند چند دهه فرصت فعالیت دارند. این عفونتها با رعایت نکردن بهداشت مناسب دهان،  سبب بیماری لثه می شوند و نشانه آن تورم لثه است که به آسانی دچار خونریزی می شود. معمولاً بیماری در مراحل اولیه با مسواک زدن صحیح و استفاده از نخ دندان رفع می شود ولی هر چه شدت بیماری بیشتر شود لثه و استخوان دربرگیرنده دندانها بیشتر آسیب می بیند و ممکن است دندانها لق شوند و بیفتند. در این پژوهش که در افراد مبتلا به دیابت انجام شد محققان پس از در نظر گرفتن نقش عواملی از قبیل سن،  جنس،  طول دوره بیماری و میزان کلسترول خون دریافتند که میزان مرگ و میر دیابتی های مبتلا به بیماریهای شدید لثه،  دو برابر دیابتی هایی است که به این بیماریها مبتلا نیستند. در نتیجه انتخاب محصولی مناسب و با کیفیت اهمیت به سزایی برای بیماران دیابتی دارد.

پیشگیری بهترین روش حفظ 
دکتر معادی، مدیرعامل و بنیانگذار موسسه اطلاع رسانی دندانپزشکی، ضمن اعلام این نکته که پیشگیری بهترین روش حفظ سلامت دهان و دندان است، راهکاری آسان برای پیشگیری از بیماریهای شدید لثه برای بیماران دیابتی پیشنهاد می کند: «تحقیقات کلینیکی صورت گرفته توسط متخصصین دندانپزشکی، رعایت سه مرحله بهداشت کامل دهان و دندان را نشان می دهد.

در صورت رعایت این سه مرحله ۱۰۰% می توان از پوسیدگی دندان جلوگیری کرد :

مرحله اول، مسواک زدن: مسواک زدن موجب برطرف شدن پنجاه درصد پلاک میکروبی می شود.
مرحله دوم، استفاده از نخ دندان: استفاده از نخ دندان بیست درصد پلاک میکروبی را از فواصل بین دندانی برطرف می کند.
مرحله سوم، استفاده از خمیردندان، دهان شویه و مراقبت های تکمیلی: برای دستیابی به بهترین نتیجه در زمینه سلامت لثه ها مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و از محصولاتی نظیر زبان پاک کن و بین دندانی استفاده کنید، همچنین مراجعات منظمی به دندانپزشک خود داشته باشید تا از بهداشت کامل دهان و دندان برخوردار شوید.
این روش پیشنهادی برندهای مطرح و معتبر بهداشت دهان و دندان جهان همچون جی.یو.ام (G.U.M) می باشد. برند جی.یو.ام به عنوان اولین و تنها برند حال حاضر در کشور می باشد که علاوه بر ارائه محصولات با کیفیت در زمینه بهداشت دهان و دندان، با ارائه بسته مخصوص بیماران دیابتی، گامی موثر در ارتقاء سلامت بیماران دیابتی برداشته است.»
جی.یو.ام که یکی از شناخته شده ترین برندهای محصولات بهداشت دهان و دندان در دنیا می باشد، در ایران نیز با سابقه بیش از ۵۰ سال، توانسته علاوه بر حفظ کیفیت و برآورده کردن اعتماد دندانپزشکان با عنوان “علمی ترین برند بهداشت دهان و دندان”، نوآوری های فراوانی در ارائه محصولات بهداشت دهان و دندان داشته باشد. همچنین جی.یو.ام در کنار تاییدیه های معتبری همچون  FDA، گام های موثری در کنترل بیماری های مرتبط با بهداشت دهان و دندان و همچنین ارتقای فرهنگ این حوزه برداشته است.

اهمیت دیابت برای دندانپزشک چیست؟
این متخصص نام آشنای دندانپزشکی کشورمان در ادامه و در رابطه با اهمیت دیابت برای دندانپزشکان می گوید: « از آنجائیکه دندانپزشک عضوی از گروه ارائه خدمات بهداشتی درمانی است که با موارد جدید دیابت مواجه می  شود، دیابت در دندانپزشکی از جایگاه خاصی برخوردار است و دندانپزشک باید بدون به مخاطره انداختن جان بیماران دیابتی که اخیرا تحت درمان قرار گرفته اند،  قادر به ارائه خدمات دندانپزشکی به آن ها باشد.»
وی همچنین می افزاید: «دندانپزشکان ممکن است بتوانند دیابت تشخیص داده نشده یا افراد دچار پیش دیابت را شناسایی کنند. چکاپ معمول دندانپزشکی با شناسایی افراد مبتلا به دیابت که از بیماری‌شان بی‌خبر هستند، فرصتی را در اختیار دندانپزشکان قرار می‌دهد تا به مقابله با همه‌گیری دیابت کمک کنند. از آنجا که بیماری پریودنتال یک عارضه زودرس دیابت است، ارزیابی شمار دندان‌های از دست رفته و درصد حفرات پریودنتال عمیق میتواند به شناسایی زودرس افراد مبتلا به دیابت یا پیش- دیابت شناخته‌نشده کمک کند.»

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

یک × چهار =