۲۹ اسفند ۱۴۰۲

پایگاه مقالات و اخبار دندانپزشکی

آخرین خبرها

چگونه برای همیشه از شر بوی بد دهان خلاص شوید؟

بوی بد دهان و راه حل آن

بوی بد دهان و راه حل آن

همه ی افراد با بوی نامطبوع دهان از خواب بیدار می شوند. دلیل آن این است که در شب باکتری ها به تکثیر شدن در دهان ادامه می دهند و هیچ جریان پیوسته ای از بزاق برای از بین بردن آنها مانند زمان بیداری وجود ندارد اما این مسئله به راحتی با مسواک و نخ دندان قابل حل می باشد.

خوردن غذاهای خاص نیز مانند پیاز، سیر و مواد غذایی با چاشنی زیاد می توانند موجب بوی بد دهان شود و مجددا این مسئله در این مواقع با مسواک، خمیر دندان و یا آدامس قابل کنترل می باشد.

اما اگر مشکل شما فراتر از این است و بوی بد دهان در طول روز همچنان ادامه دارد پس لازم است اقداماتی فراتر از مسواک زدن و نخ دندان برای خلاص شدن از شر بوی بد دهان انجام دهید.

بوی بد دهان

مطمئن نیستید که این مشکل را دارید؟

همه کسانی که بوی بد دهان دارند از این مشکل خود آگاه نیستند. زمانی که دهان خود را به صحبت کردن باز می کنند در واقع واکنش عجیب و غریب مردم یک سرنخ  است اما راه هایی برای تایید درستی این سوء ظن وجود دارد.

  • راه علمی آن استفاده از یک اندازه گیر بوی بد دهان است که می تواند مقدار سولفید موجود در نفس شما را اندازه گیری کند.
  • درخانه، یک راه برای پیدا کردن بوی بد دهان این است که با یک قسمت از گاز پانسمان زبان خود را پاک نمایید و اگر گاز پس از بیرون آمدن به رنگ زرد درآمد و یا بوی بدی به همراه داشت، نشان دهنده ی مقدار بالای سولفید در بدن شماست. سولفیدها علت اصلی بوی بد دهان هستند.
  • راه دیگر این است که پشت دست خود را لیس بزنید و بعد از ۱۰ دقیقه آن را بو کنید .
  • راه سوم، دندان خود را با نخ دندان تمیز نمایید ،  سپس نخ دندان را بو کنید .
چگونه می توانید از شر بوی بد دهان خلاص شوید ؟

چگونه می توانید از شر بوی بد دهان خلاص شوید ؟

چگونه می توانید از شر بوی بد دهان خلاص شوید ؟

پس از اینکه از داشتن این مشکل اطمینان حاصل کردید، برای به دست آوردن بوی مطبوع دهان موارد زیر را انجام دهید:

پس از هر وعده غذایی ،در انجام مسواک و نخ دندان نمودن، سستی به خرج ندهید.

در صورتی که می توانید دندان های خود را بعد از ناهار مسواک نمایید، یک مسواک و خمیر دندان برای محل کار خود به همراه داشته باشید.

بسیار مهم است که هر دوسال یکبار دندانهای خود را چک آپ نمایید. گاهی اوقات بوی بد دهان نشان دهنده یک مسئله جدی مانند : تمیز نبودن دندان مصنوعی، آبسه، بیماری لثه یا دندانی که رو به خرابی است.

زبان خود را همانند دندانهایتان تمیز نمایید. بالای زبان محلی است که باکتری ها علاقه ی زیادی دارند که در آنجا لانه گزینند، به خصوص در قسمت پشتی دهان !!

اگر دهان بعد از غذا خوردن تمیز نشود، باقیمانده های غذا آنجا را ترک نخواهند کرد،  باکتری ها شروع به فعالیت می کنند و باعث به وجود آمدن بوی بد دهان خواهند شد.

اگر بعد از خوردن میان وعده ای نمی توانید دندانهایتان را مسواک نمایید، چرخش آب در دهان می تواند تا حدودی از دندانهایتان مراقبت کند.

استفاده نمودن از یک تمیز کننده زبان هر زمان همراه با مسواک توصیه می شود. اینکه شما چه نوع غذایی می خورید در برطرف کردن بوی بد دهان اهمیت دارد . غذاهای ترد و تازه به طور طبیعی دندان را تمیز می کنند همچون میوه ها، سبزیجات، مانند سیب، کاهو، هویج، گلابی و خیار خام . همچنین این مواد غذایی دارای آنتی اکسیدان هستند که در افزایش سلامت از جمله بهداشت دهان و دندان موثر هستند.

استفاده از گیاهان برای رفع وی بد دهان

استفاده از گیاهان برای رفع بوی بددهان

راه دیگر برای خلاص شدن از شر بوی بد دهان با استفاده از روش های طبیعی استفاده از گیاهان است. جویدن جعفری خام به طور طبیعی سقف دهان را پاک می نماید و بوی بد دهان را از بین می برد.

هل نیز در مبارزه با بوی بد دهان هنگامی که که از غذای پخته شده استفاده می نمایید تاثیر داشته و نوشیدن چای سیاه و سبز همانند چای گیاهی می توانند موثر واقع شود.
یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات به جهت از دست دادن یا حفظ وزن می تواند باعث بوی بد دهان شود. همانند رژیم هایی که باعث می شوند که بدن “کتون” انتشار دهد. این ماده بدبوی شیمیایی که از طریق تنفس در بدن منتشر میشود. جویدن آدامس باعث افزایش جریان بزاق در دهان و در نتیجه از بین بردن باکتری ها می شود اما از بدون شکر بودن آدامس باید اطمینان حاصل نمایید.

آدامس با شکر می تواند مضر باشد زیرا شکر برانگیزاننده باکتری هست که این مشکل را بدتر خواهد کرد.

به غیر از آدامسهای بدون قند سعی کنید استفاده از غذاهای شیرین و نوشیدنی ها  را به شدت کاهش و یا به طور کامل از مصرف آنها جلوگیری کنید و مقداری که به چای و قهوه خود اضافه می کنید به حداقل برسانید.

نوشیدن آب برای رفع بوی بد دهان

نوشیدن آب برای رفع بوی بد دهان

کم شدن آب بدن نیز باعث بوی بدن دهان می شود بنابراین نوشیدن آب را افزایش دهید.

جرعه جرعه نوشیدن آب را نه صرفا فقط بعد از خوردن غذا بلکه در طول روز ادامه دهید که این عمل دهان شما را تمیز و دور از بو حفظ خواهد کرد .

اگر مشکل بوی بد دهان ناگهانی شروع می شود، دلیل آن ممکن است دارویی که به تازگی شروع به مصرف کرده اید باشد. برخی از داروها که برای فشار بالا، آلرژی و افسردگی تجویز می شوند ممکن است دهان شما را خشک نموده که این مسئله خود باعث بوی دهان می شود.

با پزشک خود صحبت کنید یا آب بیشتری مصرف نمایید و آدامس بدون شکر بجوید . استفاده از مایع شستشوی دهان نیز به خلاصی شما از بوی بد دهان کمک می کند اما از نوع الکلی آن اجتناب نمایید زیرا دهان را خشک نموده و مشکل را دوچندان خواهند کرد.

اگر هیچکدام از موارد بالا برای شما موثر واقع نشد، بهتر است یک چک کامل شوید. در بعضی مواقع یک مشکل جدی مانند عفونت سینوس، دیابت، ریفلاکس یا کبد وجود دارد.

ترجمه توسط ایران دنتال نیوز

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

چهار − 2 =