۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

پایگاه مقالات و اخبار دندانپزشکی

آخرین خبرها

چرا در داروی بی حسی دندانپزشکی، اپی نفرین (ادرنالین) وجود دارد؟

داروی بی حسی دندانپزشکی

داروی بی حسی دندانپزشکی

وقتی داروی بی حسی دندانپزشکی به شما تزریق می شود، بدن سریعا تلاش میکند با افزایش جریان خون به آن ناحیه آسیب را ترمیم کند بنابراین میتواند داروی بی حسی را که به عنوان ماده خارجی شناسایی کرده است، از محل دور کند. همان طور که خودتان حدس میزنید، اگر این پاسخ محافظت کننده بدن، ماده بی حسی را از محل تزریق دور کند، دهانتان مدت زیادی بی حس نمی ماند و دچار درد مربوط به کارهای دندانپزشکی میشوید.

صد سال پیش این امر مشکل بزرگی در استفاده از داروهای بی حسی محسوب میشد. در سال ۱۸۹۷ مردی به نام ابل، ادرنالین (نام متداول اپی نفرین) را کشف کرد. در سال ۱۹۰۳ براون پیشنهاد کرد از ادرنالین به عنوان تورنیکه (شریان بند) شیمیایی استفاده شود تا ماده بی حسی مدت بیشتری باقی بماند.

دوستان براون توصیه کردند از اپی نفرین در غلظت بسیار کم ۱ به ۱۰۰۰۰ استفاده شود. ممکن است این دوز به نظر ضعیف برسد اما مشخص شده است که حتی رقیق شده آن با نسبت ۱ به ۲۰۰۰۰۰ نیز خواص مفید اپی نفرین را دارد در حالی که عوارض آن در حد کمینه است.

اپی نفرین که به عنوان تنگ کننده رگ (vasoconstrictor) شناخته میشود، باعث میشود رگهای خونی منقبض یا کوچکتر شوند.

چرا داروی بی حسی دندان دارای اپی نفرین است؟

خاصیت تنگ کنندگی رگ که در اپی نفرین وجود دارد، باعث شده است این ماده به ابزار مفیدی در بی حسی دندانپزشکی تبدیل شود. اپی نفرین رگها را منقبض میکند و به سه روش به دندانپزشک کمک مینماید:

۱- ماده بی حسی آهسته و تدریجی تر در بدن جذب میشود چون جریان خون به محل تزریق کاهش یافته است. از آنجایی که جریان خون کاهش یافته، خطر اور دوز ناشی از بی حسی به حداقل میرسد.

۲- از آنجایی که جریان خون کم شده است، بی حسی در اطراف عصب مورد نظر، مدت بیشتری باقی می ماند و به دندانپزشک امکان میدهد مدت بیشتری بتواند با همان دوز بی حسی کار کند. این به این معنی است که شما در تمام طول عمر راحت و بدون درد خواهید بود. همچنین ممکن است تا چند ساعت پس از ترک مطب، تاثیر بی حسی بر شما باقی بماند که البته گاهی اوقات ممکن است عارضه ای ناخوشایند باشد.

۳- با تزریق بی حسی حاوی اپی نفرین، خونریزی در محل عمل به حداقل میرسد. در صورتی که دندانپزشک عمل جراحی پیچیده تری انجام میدهد که بافت لثه نیز در آن درگیر است، این خاصیت عالی است چون اگر خونریزی زیاد باشد دندانپزشک نمیتواند بافتها را به خوبی ببیند.

اپی نفرین رایجترین تنگ کننده رگ مورد استفاده در بی حسی های دندانپزشکی در امریکا است اما در اروپا تنگ کننده رگ دیگری به نام لوونوردفرین (levonordefrine ) معمولا استفاده میشود.

اگر مشکل قلبی دارید یا به هر دلیل استفاده از اپی نفرین را ترجیج نمیدهید، ممکن است دندانپزشک از بی حسی بدون اپی نفرین برایتان استفاده کند. در صورتی که چنین میخواهید تنها کافی است به دندانپزشک خود بگویید.

منبع: کلینیک رویال

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

دو × 2 =