۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پایگاه مقالات و اخبار دندانپزشکی

آخرین خبرها

شناسایی تغییرات در سطح سلولی دندان با میکروسکوپ مینیاتوری

شناسایی تغییرات در سطح سلولی دندان با میکروسکوپ مینیاتوری

شناسایی تغییرات در سطح سلولی دندان با میکروسکوپ مینیاتوری

یک میکروسکوپ مینیاتوری دستی به اندازه یک قلم به جراحان اجازه خواهد داد تا سطوح سلولی را در اتاق عمل مشاهده کرده و جایی که باید بریدن تومور برای از بین بردن سلول‌های سرطانی و حفاظت از سلول‌های سالم متوقف شود را مشخص می‌کند.

فناوری جدید که توسط مهندسان مکانیک دانشگاه واشنگتن با همکاری دانشگاه استنفورد و موسسه عصبی Barrow ساخته شده، تصاویر کیفیت بالا را با سرعتی بالاتر از دستگاههای کنونی ارائه می‌کند.

محققان انتظار دارند سال آینده آزمایش این دستگاه را به عنوان یک ابزار غربالگری سرطان در تنظیمات بالینی آغاز کنند.

یک میکروسکوپ مینیاتوری با وضوح بالا برای شناسایی تغییرات در سطح سلولی می‌تواند در کلینیک‌های پوست یا دندان برای ارزیابی بهتر اینکه کدام ضایعات یا خال‌ها عادی بوده و کدام یک باید نمونه‌برداری شوند، به کار گرفته شود.

این میکروسکوپ از یک رویکرد نوآورانه موسوم به میکروسکوپ دو کانونی دو محوره برای روشن کردن و مشاهده واضحتر بافت مات استفاده می‌کند.

این فناوری می‌تواند تا نیم‌میلیمتر زیر پوست را که بیشتر انواع سلول‌های سرطانی از آنجا سرچشمه می‌گیرند، با جزئیات نمایش دهد.

میکروسکوپ مذکور همچنین از شیوه‌ای موسوم به اسکن خطی برای تسریع فرآیند جمع‌آوری تصویر استفاده می‌کند.

سرعت تصویربرداری بطور خاص برای دستگاههای دستی که باید با لرزش‌های دست انسان در زمان استفاده از آن نیز کنار بیاید، بسیار اهمیت دارد. اگر سرعت تصویربرداری پائین باشد، تصاویر مات خواهند بود.

محققان امیدوارند پس از آزمایش عملکرد میکروسکوپ به عنوان یک ابزارغربالگری سرطان بتوان آن را در عمل‌های جراحی و سایر فرآیندهای کلینیکی در دو تا چهار سال آینده استفاده کنند.

این جزئیات در مجله Biomedical Optics Express منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

14 + بیست =