۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

پایگاه مقالات و اخبار دندانپزشکی

آخرین خبرها

مسواک زدن کودکان را از چه سنی باید آغاز کنیم؟

مدیرگروه سلامت دهان و دندانپزشکی تأکید کرد: مراقبت از دندان در کودکان باید از ۶ ماهگی آغاز شود و پس اولین معاینه داندانپزشکی در این سن صورت بگیرد.

سن مناسب برای مسواک زدن کودکان

سن مناسب برای مسواک زدن کودکان

دکتر محمدرضا خامی مدیر گروه سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی، درخصوص راه‌های پیشگیری از پوسیدگی دندان در کودکان اظهار داشت: مراقبت از دندان‌ها در کودکان باید پس از رویش اولین دندان آغاز شود و پس از ۶ تا ۸ ماهگی که دندان‌ها می‌رویند بهتر است بعد از هربار شیرخوردن و مصرف موادغذایی سطح دندان‌ها با گاز استریل تمیز شود.
وی با بیان اینکه اولین معاینه دندانپزشکی کودک باید در ۶ ماهگی صورت بگیرد، گفت: پس از این سنین و قبل از ۲ سالگی باید برای کودک مسواک با انگشتی زده شود و بعد ازآن با مسواک مخصوص کودکان دندان‌های آن‌ها را تمیز کرد.
این دندانپزشک با تأکید بر اینکه قبل از سن ۳ سالگی از مصرف خمیرداندان‌ حاوی فلوراید برای کودکان جلوگیری شود، تصریح کرد: به دلیل اینکه کودک ممکن است خمیر دندان را ببلعد مصرف آن در زیر ۳ سال توصیه نمی‌شود و بعد از این سن والدین می‌توانند از خمیر دندان‌های مخصوص کودکان که میزان فلوراید پایینی دارند استفاده کنند.
خامی با اشاره به اینکه باید بر مسواک زدن کودکان تا سن ۷ سالگی نظارت شود، گفت: سایر افراد جامعه در سنین بالاتر باید حداقل روزی ۲ بار با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید و از مصرف موادقندی پوسیدگی‌زا مانند شیرینی، شکلات، بیسکوییت و … بین وعده‌های غذایی اصلی تا حد امکان خودداری کنند.
مدیر گروه سلامت دهان دانشکده دندانپزشکی تهران تصریح کرد: افراد حتی اگر هیچ مشکل دندانی ندارند، سالی یکبار برای معاینه و چکاپ به دندانپزشکی مراجعه کنند و در صورت لزوم و تجویز دندانپزشک از فلوراید به صورت دهان شویه و یا انواع دیگر آن استفاده کنند.
وی درخصوص نوزادانی که قبل از خواب در شب شیر می‌خورند و می‌خوابند، خاطر نشان کرد: والدین سعی ‌کنند این عادت را در آنها تغییر دهند و پس از شیرخوردن آنها به هر صورت ممکن و با گاز استریل و یا نوشاندن مقداری آب اثر شیر باقی مانده بر دندان‌های آنها را پاک نمایند تا از پوسیدگی دندان در کودکان جلوگیری شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

17 + چهارده =