۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پایگاه مقالات و اخبار دندانپزشکی

آخرین خبرها

قلیان‌هایی با طعم سرطان دهان

‌با توجه به افزایش مصرف قلیان در یک تا دو دهه آینده با افزایش سرطان دهان روبرو خواهیم شد.

قلیان‌هایی با طعم سرطان دهان

قلیان‌هایی با طعم سرطان دهان

قلیان وسیله‌ای است برای کشیدن تنباکو که در خاورمیانه‌٬ آسیای مرکزی و شمال آفریقا متداول است. قلیان توسط ایرانیان و هندی‌ها اختراع شد. قلیان در کشورهای عربی به نام شیشه و نارجیلة معروف است و در شبه قاره به حقّه معروف است.

بررسی ۵۴۲ مطالعهٔ علمی در زمینهً قلیان نشان می‌دهد که در مقایسه با کشیدن یک عدد سیگار، کشیدن یک قلیان حدوداً ۱۲۵ برابر بیشتر دود، ۲۵ برابر بیشتر قیر، ۲.۵ برابر بیشتر نیکوتین‌ و ۱۰ برابر بیشتر منواکسید کربن وارد بدن می‌کند. گرایش مردم ایران به قهوه‌خانه‌ها مدتی‌هاست، بیشتر شده است.

در قهوه خانه ها که قلیان حضور پررنگی دارد می تواند بر روی سلامتی فرد، رشد اقتصاد ملی و همچنین شکل‌گیری نسل‌های بعدی تأثیرات مخربی داشته باشد.

دکتر قوام نصیری متخصص آنکولوژی با اشاره به اینکه مصرف دخانیات به عنوان مهم‌ترین عامل مرگ انسان در طول تاریخ ، قبلاً محدودتر بوده و اغلب آقایان استفاده می‌کردند، گفت: اما اکنون متأسفانه در کشور خانم‌ها هم به وفور مصرف می‌کنند و بعضی سرطان‌های وابسته به دخانیات مانند سرطان‌ ریه در حال افزایش است.

وی با اشاره به مصرف دخانیات به عنوان یکی از عوامل سرطان‌زا تصریح کرد: کسانی که از دخانیات به ویژه سیگار استفاده می‌کنند، ۴۰ تا ۶۰ برابر بیشتر از بقیه به سرطان ریه دچار می‌شوند و استفاده از دخانیات احتمال ابتلا به سرطان مثانه و سرطان حنجره را به ویژه در آقایان افزایش می‌دهد، چراکه آقایان بخش عمده‌ای از مصرف کنندگان دخانیات را در کشور تشکیل می‌دهند.

دکتر‌ نصیری به افزایش مصرف دو برابری قلیان در کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به افزایش مصرف قلیان در یک تا دو دهه آینده با افزایش سرطان دهان روبرو خواهیم شد، علاوه بر آن توجه نکردن نسل جوان امروز به بهداشت دهان و دندان و انجام ندادن معاینات سالیانه دندانپزشکی می‌تواند در بروز این نوع سرطان تاثیر بگذارد.

وی با اشاره به چگونگی تاثیر قلیان در بروز سرطان دهان، خاطر‌نشان کرد: درصورتی‌که مواد دارای اسانس در قلیان وجود داشته باشد، احتمال ابتلا به سرطان دهان و تحریک مخاط این ناحیه را بیشتر می‌کند که احتمال بروز این بیماری براثر مصرف قلیان میوه بیشتر خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

شش − 5 =