۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پایگاه مقالات و اخبار دندانپزشکی

آخرین خبرها

غارنشینان دندانهای سالمتری داشتند!

غارنشینان در مقایسه با انسان امروزی قبل از پیدایش تمدن و حتی قبل از آن که دندانپزشکان ما قبل تاریخ راهکارهای خود را برای مقابله با پوسیدگی دندان ارائه بدهند زندگی می کردند.

اولین گونه از غارنشینان حدود ۲۵۰ و یا ۳۰۰ هزار سال پیش بر روی کره زمین زندگی می کردند و حدود ۳۲ هزار سال قبل از دنیا رفتند.

غارنشینان دندانهای سالمتری داشتند!

غارنشینان دندانهای سالمتری داشتند!

آن طور که گفته می شود غارنشینان گوشتخوار بودند و باید گفت در مقایسه با انسان امروزی بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های دهان و دندان قرار داشتند اما نتایج تحقیقات چیز دیگری می گوید.

بشقاب سبزیجات در منوی یک غارنشین!

بنا بر نتایج تیم تحقیق دانشگاهی در اسپانیا، غارنشینان علاوه بر حفظ رژیم گوشت خواری شان،  گزینه‌های متنوع تری در منوی خود داشتند و گفته می‌شود آن‌ها بشقاب سبزیجات را پیش از من و شمای امروزی تجربه کرده‌اند.

دانشمندان پس از مطالعه بر روی بازمانده غذا در لای دندان‌های غارنشینان این حقیقت را دریافته‌اند.

یک غارنشین هرگز نخ دندان را فراموش نمی کرد!

نکته قابل تامل دیگر این است که غارنشینان نخستین افرادی بودند که از خلال دندان  یا به قول ما امروزی‌ها از نخ دندان استفاده می کردند. دانشمندان همچنین از روی برخی خراش‌ها بر روی دندان‌های غارنشینان به  این نتیجه رسیده اند که آن‌ها همواره برای پاک کردن مواد غذایی از میان  دندانهای‌شان از خلال دندان استفاده می کردند.

اگر دندانهایتان را مسواک نزنید، جرم‌ بر روی دیواره دندان‌ها و لثه شما جمع می شود و به تدریج زمینه پوسیدگی دندان‌ها را فراهم می کند و این واقعیتی بود که غارنشینان به خوبی  به آن پی برده بودند.

غارنشینان دندانهای سالمتری داشتند!

غارنشینان دندانهای سالمتری داشتند!

شعار غارنشینان: پزشک خود باشیم

اما نتایج تحقیقات نشان می دهد که غارنشین‌ها پیش از ما به این شعار «چگونه پزشک خود باشیم » بها می دادند و به خوبی دندانهایشان را به شیوه خود مسواک می زدند.

پروفسور کارن هادری، از محققان دانشگاه بارسلونا اسپانیا می گوید: «آن‌ها (غارنشینان) می دانستند که جرم یک چیز زائد  بر روی دندان‌هایشان است.»

هاردی و همکارانش در ده سال اخیر با مطالعه بر روی دندان‌های غارنشینان به نتایج شگفتی آوری پی برده‌اند. بنابر نتایج این تحقیق، این اقوام نزدیک ما از گیاهان خوراکی، آجیل و حبوبات نیز غافل نبوده‌اند.

گل بابونه و بومادران به مثابه مفنامیک اسید

بنابر مطالعاتی که در سال ۲۰۱۲ انجام شد، نشان داد که این غارنشینان از دو گیاهی که ظاهرا ارزش تغذیه‌ای نداشته استفاده  می‌کردند: گل بابونه و بو مادران یکی از خواص دارویی بومادران  کنترل فشار خون، کاهش بوی عرق است اما یکی از خواص درمانی این گیاه تسکین درد است و گل بابونه نیز گفته می شود برای کاهش درد و ناراحتی ها معده استفاده می شده است.

خمیر دندان آنتی باکتریال

امروزه، یکی از خمیردندان‌های توصیه شده در تلویزیون و یا در مطب های دندانپزشکی خمیر دندان‌های آنتی باکتریال است؛ جای تعجب نیست که بگوییم غارنشینان نخستین افرادی بودند که  از خمیردندان‌های آنتی باکتریال استفاده می کردند.

دانشمندان در سال ۲۰۱۶ با تحقیق  بر روی یک دندان ۵۰ هزار ساله  به نتایج شگفتی  آوری رسیدند . دانشمندان در این تحقیق نشانه هایی دال بر استفاده از چوب درخت کاج را بر روی دندان یافتند .

یکی از اعضای تیم تحقیق می گوید: «بخش‌های از این درخت قابل خوردن است اما این تکه یافت شده خوراکی نبوده و سوالی که پیش می آید این است که چرا غارنشینین این چوب را که ارزش غذایی برایشان نداشته می خوردند؟

این تحقیق نشان می دهد که دوستان غارنشین ما از رزین کاج به عنوان یک خمیردندان آنتی باکتریال استفاده می کرده‌اند.

غارنشینان و خمیر دندان آنتی باکتریال

غارنشینان و خمیر دندان آنتی باکتریال

حقیقت تلخ است!

نتایج این تحقیقات همچنین نشان داد که انسانهای امروزی به مراتب دندان‌های بدتری دارند و غارنشینان مدت طولانی تری می‌توانستند از دندانهایش مراقبت کنند.

نتایج این تحقیق همچنین حاکی از آن است که این غارنشینان بدون دسترسی به  دندانپزشک، دندان‌های خراب کمتری داشتند و تعداد دندانهای از بین رفته شان از انسانهای امروزی بسیار کمتر بود.

غارنشینان دندانهای سالمتری داشتند!

غارنشینان دندانهای سالمتری داشتند!

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

دو × 1 =