۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

پایگاه مقالات و اخبار دندانپزشکی

آخرین خبرها

عدالت در توزیع دارو و کرامت داروساز مغفول مانده است‎

"عدالت در توزیع دارو" و "کرامت داروساز" مغفول مانده است‎

“عدالت در توزیع دارو” و “کرامت داروساز” مغفول مانده است‎

دکتر حفیظ الله پورحیدر بروجنی بازرس انجمن داروسازان ایران با تشریح رنج بیمارانی که از پشت کوه برای تهیه دارو به تهران کوچ می‌کنند، با اعلام خبر شکایت از هلال احمر ایران به کنوانسیون جهانی صلیب سرخ نسبت به تجارت دارویی این جمعیت انتقاد کرد.
دکتر پورحیدر در نشست خبری انجمن داروسازان ایران با انتقاد از توزیع ناعادلانه دارو در مناطق محروم اظهار داشت: برخی شرکت‌های توزیعی دارو به کالای سلامت محور دارو با دید سودآوری نگاه می‌کنند و این مساله موجب شده تا توزیع دارو در مناطق محرومی مانند چهارمحال و بختیاری عادلانه نباشد و بیمار باید از بندرعباس و یا از پشت کوه‌های چهارمحال و بختیاری بیایید و در تهران داروی خود را تهیه کند، زیرا توزیع دارو در کلان شهرها سودآورتر است و این مسئله از دید سازمان غذا و دارو مغفول مانده و وظیفه نظارتی خود را در این زمینه انجام نمی‌دهد.

وی در ادامه به توزیع انحصاری دارو توسط بخش‌های دولتی از جمله دانشکده‌های داروسازی و هلال احمر نیز انتقاد کرد و گفت: باید سیاست‌های تشویقی به مانند پزشکان خانواده در مناطق محروم برای داروسازان دیده شود اما هیچگونه سیاست تشویقی در قوانین جاری کشور برای داروسازان دیده نشده است. همچنین در هیچ کجای دنیا، صلیب سرخ وارد حوزه توزیع دارو نمی‌شود اگر هلال احمر در دوران دفاع مقدس در حوزه دارو خدماتی داشته بالاخره از صلیب سرخ که در جنگ‌های جهانی حضور داشته که بیشتر فعالیت نکرده، ولی هم اکنون هلال احمر به جای پرداختن به وظایف اصلی خود براساس اساسنامه اش وارد تجارت دارویی شده، بنابراین پیشنهاد شکایت این قضیه را به کنوانسیون جهانی صلیب سرخ دادیم، زیرا به خاطر توزیع انحصاری، بیماران در مناطق دوردست ناگزیر هستند برای تامین دارو به تهران مراجعه کنند که این مساله با عدالت در دسترسی دارو، منافات دارد.

بازرس انجمن داروسازان ایران در ادامه عنوان کرد: این در حالیست که انجمن داروسازان ایران با استانداردسازی خدمات دارویی، توانایی آن را دارد که توزیع دارو در ۱۱ هزار داروخانه موجود در هر کجای ایران را انجام دهد زیرا سازمان غذا و دارو نمی‌تواند بر سیستم توزیع دارو نظارت کند، و مسئولیت آن را به داروخانه های نزدیک خود می‌دهد و این سئوال پیش می‌آید چرا آن زمان که دارو از سوی هلال احمر توزیع می‌شد، داروها سر از ناصر خسرو در‌آورد.

نقدی بر طرح داروخانه‌های زنجیره ای

بازرس انجمن داروسازان ایران به طرح داروخانه‌های زنجیره ای اشاره کرد و گفت: این طرح اخیراً جامعه داروسازی کشور را با مشکلاتی روبرو کرده است. ارائه این طرح یک سال پیش از سوی سازمان غذا و دارو با الگوبرداری از کشورهای غربی ارائه شد. هر چند ارتقای سطح خدمات دارویی حق مردم است، اما این بسته پیشنهادی سازمان غذا و دارو، در بسیاری از همان کشورهای غربی شکست خورد.

پورحیدر با اشاره به ملاقات خود با یکی از داروسازان بلژیکی – که طرح داروخانه‌های زنجیره ای در آن کشور نیز اجرا می شود، عنوان کرد: به گفته این داروساز، با اجرای این طرح، داروسازان برده کمپانی‌های دارویی بزرگ دنیا که عمدتاً در اختیار لابی‌های صهیونیست‌ها است، شده اند، بنابراین این این طرح حتی در کانادا منجر به ورشکستگی داروخانه‌ها شد، حال چه اصراری به اجرای سیاستی است که در کشورهای غربی شکست خورده است، بنابراین در حال فراهم کردن ارائه بسته پیشنهادی به سازمان غذا و دارو هستیم تا طرح ارائه خدمات دارویی، جایگزین طرح داروخانه‌های زنجیره ای شود.

بازرس انجمن داروسازان ایران خاطرنشان کرد: باید حقوق اولیه داروسازان تامین شده و به کرامت آنان نیز توجه شود اما مسائل مالی تا اندازه ای به داروسازان فشار وارد آورده که امروز داروساز ۷۰ ساله نیز روزی ۱۴ ساعت کار می‌کند که در هیچکدام از حرفه‌های پزشکی این مساله دیده نمی‌شود و این در حالی است که هیچ سازمانی را سراغ نداریم که نگاه ویژه‌ای به داروخانه‌ها کرده باشد.

منبع: ایردن

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

یک × دو =