۲۹ اسفند ۱۴۰۲

پایگاه مقالات و اخبار دندانپزشکی

آخرین خبرها

راه های جلوگیری از عفونت های خونی در مراکز دندانپزشکی

راه های جلوگیری از عفونت های خونی در مراکز دندانپزشکی

راه های جلوگیری از عفونت های خونی در مراکز دندانپزشکی

رئیس اداره ملزومات دارویی سازمان غذا و دارو، راه های انتقال میکرو ارگانیسم ها و نیز چگونگی اتخاذ استراتژی تمیز، ضدعفونی کردن ترشحات و ریختگی خون در مراکز دندانپزشکی را تشریح کرد.

دکتر زهرا شریفیان، تماس مستقیم با خون، مایعات بدنی یا سایر موارد آلوده مربوط به بیمار، تماس غیرمستقیم با اشیاء آلوده مانند وسایل، تجهیزات و سطوح آلوده، تماس مخاط چشم، بینی یا دهان با ترشحات آلوده ناشی از پاشش ها یا ترشحاتی که حاوی میکرو ارگانیسم های پاتوژن بوده و از فاصله نزدیک پاشیده می شوند، مانند سرفه یا عطسه یا حتی صحبت کردن معمول، استنشاق میکرو ارگانیسم های عفونی دارای منشاء هوایی که می توانند برای مدت های طولانی در هوا معلق باقی بمانند را از مهمترین راه های انتقال میکرو ارگانیسم ها در مراکز دندانپزشکی عنوان کرد.

وی اتخاذ استراتژی تمیز و ضدعفونی کردن ترشحات و ریختگی خون را بسیار مهم دانست و افزود: گزارش ها نشان می دهد که  قسمت عمده آلودگی هایی که در دندانپزشکی توسط ترشحات خونی بوجود می آیند، ناشی از پاشش خون در حین درمان با استفاده از وسایل روتاری (توربین) یا اولترا سونیک است و باید آلودگی را فوراً برطرف کرد و مرتفع ساخت تا خطر تماس بعدی بیماران با آن وجود نداشته باشد.

شریفیان در ادامه گفت: کسی که مسئول تمیز و ضدعفونی کردن چنین آلودگی هایی است باید دستکش داشته و از لوازم محافظ شخصی مناسب استفاده نماید.

رئیس اداره ملزومات دارویی سازمان غذا و دارو  اضافه کرد: مواد آلی مشهود باید با مواد جاذب(مانند دستمال حوله ای یکبار مصرف) تمیز شود، همچنین دستمال آلوده را باید در یک کیسه مقاوم و ضد نشت انداخته شده و روی کیسه برچسب «خطر زیستی» نصب شود.

شریفیان گفت: در مورد سطوح غیر متخلخل اول باید تمیز شده و سپس توسط یک محلول ضدعفونی کننده بیمارستانی دارای اثر متوسط (توبرکلوسیدال) که مورد تائید اداره غذا و داروی کشور باشد ضدعفونی شود.

وی افزود: با پتانسیل عوامل عفونی انتقال یافته در دندانپزشکی توجه به ابزارهای دندانپزشکی در خصوص انتقال عوامل پاتوژن مطرح است، همچنین انجمن دندانپزشکان آمریکا توصیه می کند که ابزار جراحی و که به بافت نرم یا استخوان نفوذ می کنند نظیر انبرک، تیغ، چکش استخوانی، کیف کیسه جراحی و غیره به عنوان ابزار حیاتی باید پس از استفاده استریل شوند و یا دور انداخته شوند.

رئیس اداره ملزومات دارویی سازمان غذا و دارو همچنین عنوان کرد:  ابزارهایی که نفوذ به بافت نرم یا استخوان ندارند نظیر آمالگام، سرنگ های هوا، آب اما در تماس با بافتهای دهانی هستند نیمه حیاتی طبقه بندی می شوند و استریلیزاسیون بعد از هربار استفاده توصیه می شوند اگر مقاوم به گرما هستند درصورتی که ابزارهای نیمه حیاتی به گرما حساس هستند باید در حداقل دما استریل شوند و یا با ضدعفونی کننده های High Level ضدعفونی شود.

شریفیان در پایان افزود: قطعات دستی با مواد بیماری می توانند آلوده شوند و باید پس از مصرف در مورد هربیمار استریل شوند، قطعات دستی که نمی توانند استریل شوند نباید استفاده شوند مقداری استریلیزاسیون می توانند برای ابزارهای حیاتی و نیمه حیاتی استفاده شوند و موادی که مقاوم به حرارت هستند را بوسیله: بخار با فشار(اتوکلاو) بخار شیمیایی (فرمالدئید)حرارت خشک دمای ۳۲۰ فارنهایت به مدت ۲ ساعت) استریل می کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

سیزده + دو =