۲۹ اسفند ۱۴۰۲

پایگاه مقالات و اخبار دندانپزشکی

آخرین خبرها

دو دقیقه مهم در بهداشت مسواک

عضو ایرانی دانشگاه آخن آلمان با تأکید بر دو دقیقه مهم در بهداشت مسواک‌زدن از مکانیزمی در خمیردندان گفت که کمتر مردم از فواید آن اطلاع دارند.

دو دقیقه مهم در بهداشت مسواک

دو دقیقه مهم در بهداشت مسواک

سید مسعود مجاهدی‌نسب ــ متخصص لیزر در دندانپزشکی و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه آخن آلمان در برنامه‌ای با موضوع دندانپزشکی ایران، چالش‌ها و توانمندی‌ها اظهار داشت: برای جلوگیری از پوسیدگی دندان مسواک زدن سه بار در شبانه‌روز باید جدی گرفته شود و زمان مسواک زدن هر دفعه بین دو تا سه دقیقه باشد و نباید محکم مسواک زد و از مسواک نرم استفاده شود و با حرکات آرام مسواک بزنند تا این سه دقیقه را پر کنند چون اثر فلوراید که در تمامی خمیردندان‌ها وجود دارد بعد از دو دقیقه ایجاد می‌شود.

مجاهدی‌نسب با اشاره به پیشگیری قبل از درمان، گفت: پیشگیری بهتر از هر نوع درمانی است و این فقط به حوزه دهان و دندان اختصاص ندارد اما برای رشته دندانپزشکی این موضوع می‌تواند مهمتر جلوه کند، عنوان کرد: اگر ما آگاهی مردم را بیشتر کنیم و در مدارس برنامه ریزی کنیم تا بچه‌ها در سنین پایین آگاهی داشته باشند که پیشگیری به چه معنا است و اینکه اگر بهداشت رعایت نشود، بیماری‌های دهان و دندان به چه‌سمتی می‌رود، در این صورت بیش از ۵۰ الی ۶۰ درصد مشکلات را می‌توانیم کنترل کنیم و آن موقع نیاز به درمان‌های سنگین‌تر، خشن‌تر و پرهزینه‌تر نخواهیم داشت.

وی در این برنامه رادیویی با اشاره به دوران بارداری به سلامت دهان و دندان در این دوران پرداخت و اظهار داشت: سلامت دهان و دندان یک خانم باردار در سلامت نوزاد تأثیر مستقیم خواهد داشت و ثابت شده است که اگر مادری در دوران بارداری دچار عفونت‌های اطراف لثه و پوسیدگی‌های متعددی باشد احتمال اینکه نوزاد نارس و یا تولد نوزاد با وزن کم را داشته باشیم، بالا خواهد رفت.

مجاهدی‌نسب در خصوص دستاوردها و فن‌آوری‌های نوین ایران در زمینه دندانپزشکی نیز خاطرنشان کرد: جایگاهی که هم‌اکنون کشور ما نه‌تنها در دندانپزشکی، بلکه در علم پزشکی دارد خیلی بالاتر از جایگاهی است که خودمان آن را باور داریم. ما از لحاظ علمی، عملی و آموزشی نسبت به کشورهای پیشرفته چیزی کم نداریم و فقط باید برنامه‌ریزی خوبی داشته باشیم و آموزش‌ها را به‌خوبی طبقه بندی کنیم تا بتوانیم داده‌هایمان را به‌صورت عملی پیاده کنیم نه اینکه به‌صورت تئوری صورت پذیرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

13 − یازده =