۳۰ فروردین ۱۴۰۳

پایگاه مقالات و اخبار دندانپزشکی

آخرین خبرها

تورم لثه مشکل ۵۰ درصد مبتلایان به صرع

تورم لثه مشکل ۵۰ درصد مبتلایان به صرع

تورم لثه مشکل ۵۰ درصد مبتلایان به صرع

عضو انجمن صرع ایران گفت: تورم و افزایش حجم لثه در مبتلایان به صرع به علت مصرف بعضی از داروها مثل فنی‌توئین، مشاهده می‌شود و شیوع آن حدود ۵۰ درصد گزارش شده است.

بابک امیدی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سلامت، در رابطه با بهداشت دهان و دندان در بیماران مبتلا به صرع اظهار داشت: به عقیده تمامی دندانپزشکان و متخصصان علوم بهداشتی مهمترین عامل پوسیدگی دندان‌ها و ناراحتی لثه پلاک میکروبی است که پلاک میکروبی شامل تجمیع میکروب‌ها روی دندان و لثه به شمار می‌رود.
وی مهمترین راه حفظ سلامت دهان و دندان را رعایت توصیه‌های بهداشتی کنترل و حذف پلاک میکروبی و برداشت جرم‌های سخت از روی دندان دانست و گفت:‌ جرم شامل مواد سختی بوده که از راه معدنی شدن پلاک حاصل می‌شود،‌جرم‌ها نیز به علت چسبندگی زیاد به دندان به ویژه در کنار و زیر لثه‌ها با مسواک برداشته نمی‌شوند و باید با روش‌های مکانیکی به وسیله دندانپزشکان یا بهداشت‌کاران دهان و دندان پاکسازی شوند.
عضو انجمن صرع ایران ادامه داد: عوامل دیگری همچون بیماری‌های عمومی و ضعیف‌کننده، بارداری، کمبود ویتامین‌ها به ویژه ویتامین C، بلوغ و مصرف منظم بعضی داروها در پیدایش التهاب لثه نقش دارند که باعث تشدید عمل میکروب‌ها، پلاک‌ها و جرم‌ها می‌شوند، در دندانپزشکی حفظ بهداشت دهان، کنترل و حذف پلاک‌های میکروبی مقدم بر درمان‌های دیگر مانند پر کردن، ارتودنسی، گذاشتن دندان و حتی جراحی است زیرا اینگونه درمان‌ها در کسانی که بهداشت دهانی ضعیف دارند با شکست مواجه می‌شود.
امیدی در مورد تأثیر مصرف داروهای ضد صرع و تورم لثه گفت: تورم و افزایش حجم لثه در مبتلایان به صرع به علت مصرف بعضی از داروها مثل فنی‌توئین، مشاهده می‌شود و شیوع آن حدود ۵۰ درصد گزارش شده است.
وی با اشاره به این که بزرگی لثه اغلب از لثه بین‌دندانی و لبه لثه شروع می‌شود و ممکن است تمام لثه را طوری مبتلا کند که روی سطح دندان را بپوشاند، اظهار داشت: عده‌ای عقیده دارند که عامل دارو عامل اولیه بوده و وجود پلاک میکروبی باعث تشدید آن شده است ولی برخی نیز معتقدند عامل دارویی عامل ثانویه و تشدیدکننده به شمار می‌رود.
عضو انجمن صرع ایران بیان داشت: در هر صورت حفظ بهداشت دهان و دندان اهمیت زیادی داشته و موجب پیشگیری یا بهبود عوارض داروهای ضدصرع می‌شود.
امیدی تأکید کرد: بهتر بوده فرد مبتلا به صرع قبل از شروع مصرف دارو به دندانپزشک مراجعه کند تا مورد عمل جرم‌گیری قرار گیرد. در صورتی که پس از مصرف دارو ناراحتی لثه دیده شود باید با پزشک بیمار مشاوره به عمل آید تا در صورت امکان دارو تغییر کند.
وی خاطرنشان کرد: طبق آمار در مواردی که بهداشت دهان و دندان عایت شده است ولی ناراحتی لثه وجود داشته تغییر دارو باعث از بین رفتن افزایش حجم و ناراحتی لثه شده است، البته باید به این نکته توجه داشت که تمام اقدامات درمانی و بهداشتی همراه با هم هستند و توجه به هر کدام از آنها جهت پیشگیری از تورم لثه ضروری است.

منبع: خبرگزاری سلامت

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

یک × 1 =