۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

پایگاه مقالات و اخبار دندانپزشکی

آخرین خبرها

بایدها و نبایدهای رادیوگرافی دندان

بایدها و نبایدهای رادیوگرافی دندان

بایدها و نبایدهای رادیوگرافی دندان

کارشناس‌ارشد واحد تجهیزات پزشکی معاونت غذا و دارو ایلام گفت: انجام یک تصویربرداری دندان باید با در نظر گرفتن مجموعه پروتکل‌های ALARA انجام و فاکتورهایی مانند زمان گرفتن تصویر، رعایت فاصله حداکثری از سایر ارگان‌های سالم و استفاده پوشش حفاظتی مناسب به‌عنوان حائل اشعه در نظر گرفته شود.

«موسی مرادی» اظهار کرد: رادیوگرافی‌های دندان باهدف مشخص کردن دندان‌های شکسته، استخوان‌های آسیب‌دیده، پوسیدگی، آبسه‌های دندانی، کیست‌ها، بررسی مفصل و بررسی رابطه استخوان‌ها انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه امروزه با پیشرفت انواع سرطان‌ها، لزوم توجه به منابع پرتوزا بیش‌ازپیش احساس می‌شود، افزود: با توجه به اینکه بیشتر عوامل خطرساز، مصنوعی و توسط خود انسان قابل‌کنترل هستند، آگاهی افراد در میزان خطرپذیری آن‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند و اثرهای احتمالی حتی ممکن است با یک پرتوگیری هرچند با دوز کم، شخص را درگیر کند.

کارشناس‌ارشد واحد تجهیزات پزشکی معاونت غذا و دارو ایلام اضافه کرد: رادیوگرافی از دندان که در کلینیک‌های دندانپزشکی انجام می‌شود، قطعاً از این قاعده مستثنا نیست و خطرپذیری بیمار با توجه به اثرهای زمینه‌ای موجود در میزان احتمال تغییرات سلولی در شخص اثرگذار است.

وی با بیان اینکه طبق گزارش شورای تدوین قوانین حفاظتی اشعه(NCRP)، انجام یک تصویربرداری دندان باید با در نظر گرفتن مجموعه پروتکل‌های ALARA صورت گیرد، تصریح کرد: فاکتورهای زمان گرفتن تصویر، رعایت فاصله حداکثری از سایر ارگان‌های سالم و استفاده پوشش حفاظتی مناسب به‌عنوان حائل اشعه باید در نظر گرفته شود.

مرادی خاطرنشان کرد: معمولاً پزشک با توجه به تشخیص اولیه‌اش و احتمال وجود ناهنجاری‌هایی در رشد دندان یا وجود استخوان اضافی در فک، دستور یک رادیوگرافی دندان را صادر می‌کند که در حین استفاده از دستگاه فاکتورهای حفاظتی هم در مورد پزشک به‌عنوان اپراتور و هم بیمار به‌منظور کاهش اثرهای احتمالی باید رعایت شوند، بنابراین با در نظر گرفتن اینکه در یک رادیوگرافی از تمام حداکثر ۰٫۱۵MSV دوز وارد بدن می‌شود اما وجود عوامل زمینه‌ای در افراد همین میزان دوز را نیز برجسته می‌کند.

این کارشناس‌ارشد واحد تجهیزات پزشکی ادامه داد: با توجه به بحث‌های فوق و خطرات امواج یونیزان، توصیه می‌شود هنگام رجوع بیمار به کلینیک‌ها و در صورت تشخیص پزشک به انجام رادیوگرافی و برای جلوگیری از تکرار رادیوگرافی، اپراتور باید با شناخت کامل فیزیک و کاربری دستگاه، تصویر باارزش تشخیصی را تحویل پزشک دهد. همچنین استفاده از پوشش‌های حفاظتی که از ایجاد آسیب به سایر قسمت‌ها (مخصوصاً تیروئید) جلوگیری می‌کند در کاهش بروز اثرات غیرطبیعی در شخص می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

16 − نه =