۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

پایگاه مقالات و اخبار دندانپزشکی

آخرین خبرها

اطلاعاتی بیشتر درباره ایمپلنت یا کاشت دندان

تمامی شکل های رایج جایگزینی دندان مانند بریج یا دندان های مصنوعی با ایمپلنت دندان می توانند جایگزین شوند. اگر شما فقط یک دندان طبیعی خود را از دست داده اید، فقط به یک ایمپلنت نیاز دارید تا دندان جدید جایگزین شود. برای فضاهای بزرگتر که با از دست دادن دو، سه و یا تعداد بیشتری دندان ایجاد شده است، ضرورتا برای هر دندان یک ایمپلنت مورد نیاز نیست اگرچه تعداد دقیق ایمپلنت ها به کیفیت و حجم استخوان در هر منطقه بستگی دارد.

ایمپلنت یا کاشت دندان

ایمپلنت یا کاشت دندان

چه تعداد دندان را می توان ایمپلنت کرد؟
در فک پایینی استخوان های جلویی دهان اغلب بسیار قوی هستند و در نتیجه ایمپلنت های کمتری نسبت به کل فک بالایی برای درمان نیاز است. در یک برنامه ی ساده ی درمان که هدف آن قرار دادن ۱۰ یا تعداد بیشتری دندان در فک پایینی است، برای جایگزینی به ۴ ایمپلنت نیاز است اگر چه استفاده از ۵ یا ۶ ایمپلنت در این مورد رایج تر است.

ایمپلنت یا کاشت دندان

ایمپلنت یا کاشت دندان

با ایمپلنت ها چه کارهای دیگری نیز می توان انجام داد؟
اگر شما هیچ دندانی در فک پایینی ندارید و برای جایگزینی چندین ایمپلنت آماده نیستید، پروتز معمولی فک پایینی می تواند به طور قابل توجهی با جایگزینی دو ایمپلنت  در زیر بخش جلویی بهبود یابد که به این مورد اوردنچر (overdenture)  می گویند. اوردنچر یکسانی که در فک پایینی استفاده شده است هنگامی که برای درمان فک بالایی استفاده می شود، از آنجایی که استخوان فک بالایی عموما نرم تر از پایینی است به ایمپلنت های بیشتری نیاز دارد. اوردنچرهای حمایت کننده ی ایمپلنت همانند پروتز های معمولی برای تمیز کردن روزانه درآورده می شوند اگر چه هنگامی که دوباره به دهان گذاشته می شوند، ایمپلنت آنها ثابت می کند.
با آمادگی لازم امکان قرار دادن دندان های حمایت کننده ی ایمپلنت در یک روز وجود دارد (قرار دادن دندان در همان روزی که ایمپلنت قرار داده شده است) ، هرچند که این کار برای همه مناسب نیست (این کار به همه توصیه نمی شود). برای کاشت دندان گزینه های زیادی وجود دارد و هر یک از این گزینه ها چندین راه برای انجام دادن دارند. بنابراین شما باید با دندانپزشک متخصص کاشت دندان خود درباره ی اینکه از چه روشی برای درمان استفاده خواهید کرد، صحبت کنید.
­­­آیا برای انجام ایمپلنت، سلامت دهان مهم است؟
اگر دارای مشکلاتی مانند تنفس بد، دندان لق یا خونریزی زیاد هستید مخصوصا هنگامی که دندان هایتان تمیز است ممکن است مشکلات لثه ای داشته باشید. بیماری های لثه ای با از دست دادن یا کاهش استخوان به وجود می آیند و درمان ایمپلنت های دندان مشکل تر می کنند.

چه چیزهای دیگری باعث از دست دادن استخوان می شود؟
هروقت که یک دندان می افتد یا کشیده می شود استخوان هایی که زمانی ریشه را احاطه کرده بودند ناپدید می شوند. این پدیده در ماه های اولیه  سریع تر می شود و تحلیل استخوان نامیده می شود. اگرچه درصد تحلیل استخوان در هر فردی متفاوت است ولی همیشه باعث از بین رفتن کامل استخوان می شود مگراینکه تدبیرات لازم را برای کاهش اثرات آن انجام دهند. بعضی اوقات آسان ترین راه برای کاهش تحلیل استخوان بعد از کشیدن دندان یا چند هفته بعد از آن جایگزینی سریع ایمپلنت است.
پروتزها: بسیاری از بیماران گزارش شل شدن پروتزهای دندانشان و یا خوب نبودنشان را پس از مدتی می دهند. اولا میزان تحلیل استخوان که در پی کشیدن دندان ایجاد می شود مسئول خرابی پروتز است. در مدت طولانی نیروی جویدن باعث ایجاد تحلیل آرام استخوان حمایت کننده می شود. بیشتر مردمی که سال های زیادی پروتز داشته اند  به اقدامات جدید برای جبران تحلیل استخوان نیاز دارند بنابراین هرچه  پروتزهای دندان بیشتر پوسیده شوند استخوان هایی که برای ایمپلنت های دندان در دسترس است، کاهش می یابد.

ایمپلنت یا کاشت دندان

ایمپلنت یا کاشت دندان

دندان قروچه کردن:
بیمارانی که عادت به فشار دادن دندان یا دندان قروچه دارند در خطر سربارگذاری ایمپلنت ها هستند. برای بسیاری از افراد دندان قروچه در حین خواب اتفاق می افتد، به همین خاطر است که معمولا از آن آگاهی ندارند. پوسیدگی شدید دندان ،  از بین رفتن مینا در لبه ی دندان و معمولا شکستگی های دندان های پر شده رایج ترین نشانه های دندان قروچه هستند. اثرات دندان قروچه در مدت درمان باید معلوم شود و می تواند با جایگزینی ایمپلنت اضافه جبران شود، انتخاب مواد مستردکننده مناسب و محافظ دندان در طول شب برای محافظت از دندان جدید می تواند راهکاری برای دندان قروچه باشد.

درمان ایمپلنت چه مدت طول می کشد؟
دوره ی درمان برای موارد عادی از زمان جایگزینی ایمپلنت تا جایگزینی اولین دندان، تقریبا از ۶ هفته تا ۶ ماه طول می کشد. در دسترس بودن استخوان مناسب برای جایگزینی می تواند زمان درمان را کاهش دهد، در حالی که استخوان های ضعیف به نگهداری بیشتر و دوره ی درمان طولانی تری نیاز دارند که می توانند دوره ی درمان را به بیش از ۶ ماه منتهی کنند. اگر هیچ راهی برای کم کردن دوره ی درمانتان وجود ندارد خود را برای انتظار کشیدن آماده کنید. هیچ کس با انتظار کشیدن ودنبال کردن دوره ی درمان چیزی از دست نمی دهد.

 تمیز کردن دندان های ایمپلنت چگونه است؟
برای تمیز کردن بسیاری از دندان های حمایت کننده ی ایمپلنت شما قادر خواهید بود تا اطراف هر ایمپلنت را با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از همان روشی که اطراف دندان های طبیعی و بریج های حمایت کننده دندان استفاده می کردید، استفاده کنید. در برخی از بخش ها نخ دندان، مسواک بین دندانی و سایر لوازم تمیز کننده برای نگهداشتن بهداشت دندان لازم است. اگر بدانید که چگونه از این لوازم استفاده کنید تمیز کردن در کل کار سختی نیست. منطقی است که انتظار اقدامات روزانه ی پیچیده تری نسبت به دندان های اصلیتان در جهت بهداشت دندان هایتان داشته باشید هم چنین زمان بیشتری نسبت به کارهایی که در گذشته انجام داده اید باید صرف کنید اگر آرزوی داشتن ایمپلنت های سالم را دارید.
برای ماه های اولیه هنگامی که ایمپلنت ها در حال ایفای نقش هستند دندانپزشکتان از شما می خواهد که بیشتر به دیدن او بروید، هنگامی که آنها از پیشرفت برنامه ی درمان راضی باشند نگهداری از دندان ها مانند سایر بیماران با دندان های طبیعی خواهد بود.

ایمپلنت چه مدت دوام می آورد؟
در مدتی که دندان جدید جایگزین شده است موفقیت در هر مرحله از اصلی ترین عواملی است که عملکرد ایمپلنت را تعیین می کند. هنگامی که ایمپلنت و بافت نرم اطراف آن به نظر سالم می آیند و دندان جدید راحت است و به درستی تنظیم شده است، کیفیت نگهداری خانگی و تمایل برای چک کردن منظم بیشترین تاثیر را روی مدت زمان دوام آنها دارند. ایمپلنتی که به درستی نگهداری شود و در استخوان مناسب قرار داده شده باشد برای سال های طولانی و یا حتی تا آخر عمر دوام می آورد.

آیا ایمپلنت های دندان می توانند در کنار دندان طبیعی قرار داده شوند؟
ایمپلنت های دندان عموما در کنار دندان های طبیعی قرار می گیرند و این کار درستی برای انجام دادن است.  تنها استثنایی که در این مورد وجود دارد این است که ریشه ی دندان کج شده باشد و در مسیر قرار گرفتن ایمپلنت قرار داشته باشد امکان جایگزینی ایمپلنت در این حالت وجود ندارد. با انجام این کار ممکن است ایمپلنت به ریشه ی دندان آسیب برساند با داشتن برنامه ی قبل از شروع کار می توان از وقوع آن جلوگیری کرد.

آیا در طی دوره ی درمان می توانید دندان مصنوعی در دهانتان قرار دهید؟
اگر دندانی که با ایمپلنت جایگزین شده در منطقه ی آشکاری از دهان شما قرار داشته باشد مسلما شما می خواهید دندانی برای نمایان ساختن در حین گذراندن دوره ی درمان داشته باشید.
راه هایی مختلفی برای انجام اینکار وجود دارد از دندان مصنوعی پلاستیکی گرفته تا پل های متحرک از این راه ها به حساب می آیند. اگر دندان جایگزین در حین مراحل درمان استفاده شود نباید فشار خارج از کنترلی به ایمپلنت های زیرین وارد کند.

 آیا جایگزینی دندان ایمپلنت باعث ناراحتی می شود؟
بسیاری از بیماران با داروی بی حسی دندان که برای انجام کارهای عادی استفاده می شوند آشنا خواهند شد و مفید بودن آنرا درک خواهند کرد.  ایمپلنت ها نیز با استفاده از این داروهای بی حسی قرار داده می شوند. زمان انجام عملیات قرار دادن ایمپلنت در استخوان به پیچیدگی مورد شما بستگی دارد ممکن است ۳۰ دقیقه تا چندین ساعت برای  پیوند استخوان و قرار دادن ایمپلنت طول بکشد.
از آنجایی که جراحی عموما با بازکردن استخوان در منطقه ای که قرار است ایمپلنت قرار داده شود و یا پیوند استخوان انجام شود انجام می شود امکان ایجاد ورم های کوچک و گاهی اوقات زخم هایی که پس از آن ایجاد می شود وجود دارد.
برای بسیاری از بیماران استفاده از هر گونه مسکن که برای سر دردها استفاده می شود تنها چیزی است که برای چند روز نیاز دارند.  اگر ناراحتیتان بیشتر از این هاست با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا داروی قوی تری تجویز کند.
دوره ی بهبودی عموما بی حادثه می گذرد و تمامی بخیه ها تا یک هفته تا ده روز کشیده می شوند. در روزهای اول باید هرگونه درد یا ورم غیر منتظره ای را به دندانپزشک گزارش دهید تا بررسی شوند. اگر شک دارید از دیگران بپرسید، تشخیص به موقع مشکل می تواند با راه حلی ساده برطرف شود.  ممکن است از شما خواسته شود تا آنتی بیوتیک مصرف کنید و چند کار را مانند شستشوی دهان با آب و نمک یا دهان شویه ضدعفونی کننده انجام دهید. انجام دادن این کارها بسیار مهم است. توصیه های دندانپزشک معالج خود را جدی بگیرید.

پیوند آنلی(on lay):
راه های بسیاری برای افزودن استخوان وجود دارد در صورتی که یک راه ساده این است که یک تکه از استخوان را از یک جای دیگر بگیرند و در یک منطقه ی ناقص به عنوان پیوند آنلی قرار دهند. قطعه ی جدید استخوان به آرامی به بخش زیرین متصل می شود و هنگامی که التیام پیدا کرد و بالغ شد یک ایمپلنت می تواند در موقعیتی مناسب تر قرار داده شود.

ایمپلنت یا کاشت دندان

ایمپلنت یا کاشت دندان

استخوان اضافی برای عمل ایمپلنت دندان را از کجا می توان گرفت؟
استخوان از چندین بخش مانند مفصل ران، ساق پا ، چانه و بخش های پشتی فک پایین گرفته می شود. هنگامی که شما از استخوان خودتان برای ایجاد استخوان جدید در منطقه ای دیگر از دهان استفاده می کنید  مجبور می شوید که ناراحتی مربوط به بخش اهداکننده و بخش جراحی شده را تحمل کنید. بسیاری از مردم فکر می کنند که این درد اضافه شده ارزشش را دارد زیرا معتقدند که استخوان خودشان دارای استاندارد طلایی است.

منبعوب سایت کتاب اول

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

دو + 19 =