۲۹ اسفند ۱۴۰۲

پایگاه مقالات و اخبار دندانپزشکی

آخرین خبرها

آمالگام های پودری مورد تایید وزارت بهداشت نیست

رئیس اداره واردات تجهیزات دندانپزشکی سازمان غذا و دارو، تاکید کرد: آمالگام های پودری موجود در بازار، قاچاق است.

آمالگام های پودری مورد تایید وزارت بهداشت نیست

آمالگام های پودری مورد تایید وزارت بهداشت نیست

دکتر محمدمهدی گلابگیران، با اعلام اینکه «آمالگام» هم وارداتی و هم تولید داخل است، گفت: در حدود ۸ سال است كه وزارت بهداشت هيچگونه مجوزی در خصوص واردات يا توليد آمالگام های پودری نداده و چنانچه در بازار وجود داشته باشد، قاچاق و غير قانوني است.

وی افزود: آمالگام (ماده ای نقره اي رنگ برای پر کردن دندان) است که به صورت پودری و کپسولی وجود دارد که نوع پودری آن مورد تاييد نیست.

گلابگیران اظهار داشت: نوع پودری آن به علت احتمال ايجاد آلودگي هاي محيطي و انسانی جيوه استفاده از آن توصيه نمي شود و واردات آن ممنوع است.

وی افزود: آمالگام هم وارداتی و هم تولید داخل است و حدود هشت سال است كه وزارت بهداشت هيچگونه مجوزي در خصوص واردات يا توليد آمالگام هاي پودری نداده و چنانچه در بازار وجودداشته باشد قاچاق و غير قانوني است.

رئیس اداره واردات تجهیزات دندانپزشکی سازمان غذا و دارو گفت: طبق كنوانسيون «ميناماتا» كه مورد تاييد مجلس شوراي اسلامي نيز قرار گرفته است تا سال ٢٠٢٠ مي بايست تمامی كالاهاي سلامت محور كه به نوعي در تركيبات آن از فلز جيوه استفاده شده است حذف و يا به حداقل برسد. لذا بر اين اساس، باید دندانپزشكان به سمت جايگزينی كالاهاي ديگر مثل كامپوزيت به جاي آمالگام باشند و صرفا از آمالگام هاي كپسولی استفاده كنند.

منبع: خبرگزاری مهر

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

سه × 2 =