۲۹ اسفند ۱۴۰۲

پایگاه مقالات و اخبار دندانپزشکی

آخرین خبرها

آمالگام تهدید جدی برای سلامتی بیماران و دندانپزشکان

کارشناس مسوول آزمایشگاه سنجش فلزات سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه آمالگام ( ماده پرکننده دندان) حاوی جیوه است، گفت:این ماده با قدمت حدود ۱۵۰ سال استفاده در دندانپزشکی، تهدیدی جدی برای سلامت بیمار و پزشک است.

آمالگام تهدید جدی برای سلامتی بیماران و دندانپزشکان

آمالگام تهدید جدی برای سلامتی بیماران و دندانپزشکان

اعظم طباطبایی در کارگاه پایش آلاینده ها در پنجمین جشنواره بین المللی فیلم سبز در مرکز فرهنگی هنری صبا با بیان اینکه ۵۰ درصد مواد تشکیل دهنده آمالگام جیوه است گفت: کامپوزیت یکی از جایگزین های مناسب برای این ماده محسوب می شود.
وی در ادامه گفت:به دلیل حجم بالای جیوه در لامپ های کم مصرف باید از تماس دست با تکه های شکسته آن به جدیت خود داری شود.
یکی از منابع در دسترس عموم حاوی جیوه لامپ های کم مصرف است که به دلیل حجم بالای جیوه بعد از شکسته شدن و جمع آوری باید در کیسه های مخصوص و جدا از سایر زباله ها قرار داده شوند.
وی اظهار کرد: زباله های ناشی از جیوه در گروه پسماندهای ویژه و خطرناک قرار می گیرند از این رو جمع آوری تکه های شکسته لامپ های کم مصرف با جارو برقی خطرات بسیاری برای افراد به دنبال خواهد داشت.

۵۰ شغل در معرض جیوه
کارشناس مسوول آزمایشگاه سنجش فلزات سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه حدود ۵۰ شغل از جمله آرایشگری و پزشکی به نوعی با فلزات سنگین در تماس هستند گفت: این فلزات از طریق هوا، غذا، نوشیدنی، دارو، لوازم آرایشی و بهداشتی و مصرف سیگار می توانند به بدن انسان وارد شوند.
وی جیوه را یکی از خطرناک ترین فلزات سنگین برشمرد که دارای مصرف زیاد به ویژه در حوزه صنعت و پزشکی است.
طباطبایی با اشاره به اینکه جیوه ماده ای فرار با قدرت جذب بسیار بالا از طریق ریه انسان است گفت: اثرات فلزات سنگین در طولانی مدت بروز و نمود خواهد داشت.

«مردار سنگ» حاوی جیوه
وی یکی از خطرناک ترین مواد برای سلامت افراد را استفاده از ماده هایی به نام «مردار سنگ» و «زاج سفید» برای رفع بوی عرق بدن دانست و تاکید کرد: مردار سنگ حاوی ماده ای به نام Pbo یا سرب اکساید است که با جذب پوستی بسیار بالا در طولانی مدت می تواند منجر به تحریک یا سوختگی در پوست بدن شود.
وی ادامه داد: سنگ زاج سفید نیز دارای سولفات مضاعف پتاسیم و آلومینیوم است که تهدیدی جدی برای سلامت افراد محسوب می شود.
طباطبایی اظهار کرد: به دلیل رواج مصرف مردار سنگ و زاج سفید درمیان مردم این تحقیقات از سوی دفتر پایش سازمان محیط زیست برای سنجش خطرات این محصولات صورت گرفته است.
وی سیر، کلم، جعفری، گشنیز، سبوس برنج و نخود فرنگی را ازجمله خوراکی هایی برشمرد که به دفع مواد زائد و سمی از بدن انسان کمک می کند.
وی درباره فلزات سنگین توضیح داد: فلزات سنگین به مجموعه ای از فلزها و شبه فلزهایی که دارای چگالی بیش از ۵ گرم بر سانتیمتر مکعب هستند اطلاق می شود، میزان کم این فلزات برای بدن انسان ها ضروری است اما افزایش آنها در بدن منجر به تولید آلودگی های بسیار مضر و خطرناک خواهد شد.
وی افزود: معضل اصلی از جایی آغاز می شود که آلاینده های غیر آلی برخلاف آلاینده های آلی تجزیه ناپذیر هستند و در بدن متابولیزه و دفع نمی شوند و به نوعی منجر به تجمع زیستی در بدن انسان می شوند.
طباطبایی با اشاره به اینکه اختلالات عصبی از جمله عوارض ناشی از فلزات سنگین بر انسان است اظهار کرد: دو منشاء طبیعی همچون جنگل سوزی و انسانی همچون پلاستیک، زباله سوزهای شهری و پسماندهای صنایع فلزی مهمترین منابع آلاینده محیط زیست در ارتباط با فلزات سنگین هستند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

11 − 3 =