۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پایگاه مقالات و اخبار دندانپزشکی

آخرین خبرها

کنفرانس علمی آموزه‌های قانونی در دندانپزشکی برگزار شد

کنفرانس علمی آموزه‌های قانونی در دندانپزشکی برگزار شد

کنفرانس علمی آموزه‌های قانونی در دندانپزشکی برگزار شد

مدیرکل پزشکی قانونی استان مرکزی صبح امروز در کنفرانس علمی آموزه‌های قانونی در دندانپزشکی که در محل سالن اجتماعات این اداره کل در اراک برگزار شد، با اشاره به اینکه برگزاری جلسات بازآموزی در کاهش موارد قصور پزشکی تأثیر بسیاری دارد، اظهار داشت: این جلسات برای تمامی تخصص‌ها تشکیل خواهد شد و انتظار می‌رود با استقبال متخصصین، گامی مثبت در پیشگیری از موارد قصور پزشکی برداشته شود.

علی رضایی افزود: به منظور پیشگیری از تعارضاتی که بعضا منتج به پاسخگویی به مراجع ذی‌ربط و در برخی موارد محکومیت دندانپزشکان می‌شود، انتقال و افزایش آگاهی دندانپزشکان از موارد قانونی و حقوقی بسیار مفید خواهد بود.

وی ادامه داد: دندانپزشکان با توضیح کامل وضعیت بیمار و اینکه موارد درمانی چگونه خواهد بود و همچنین آگاه کردن بیماران از عوارض محتمل با توجه به رفرنس‌های علمی و ارائه راهکارهای درمانی مناسب به منظور انتخاب بیمار و مشورت دلسوزانه وی در انتخاب بهترین راه درمان، باعث ایجاد اطمینان و تعامل مناسب بین بیمار و پزشک خواهند شد و نهایتاً این امر در کاهش برخی تعارضات موجود موثر خواهد بود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان مرکزی تصریح کرد: دندانپزشکان در اقدامات درمانی هر بیمار گرافی‌های قبل و بعد از اقدامات درمانی را در پرونده بیمار نگهداری کنند و در صورت تاکید بیمار به صورت کتبی تحویل شدن گرافی‌ها را با امضا و اثر انگشت مستند سازند.

رضایی گفت: حفظ اسرار مراجعین جزو اولویت‌هاست و همچنین اقدامات علمی باید به گونه‌ای باشد که باعث اطمینان و آسودگی خاطر مراجعه‌کنندگان شود.

وی بیان کرد: دندانپزشکان می‌توانند در صورت نیاز با متخصص مربوطه مشاوره کنند و اطمینان داشته باشند مشاوره کردن آنها با متخصصین مربوطه، طبق تحقیقات صورت گرفته، نه تنها باعث سلب اطمینان بیماران نمی‌شود بلکه بلعکس رضایتمندی و اطمینان بیشتر بیماران را به دنبال خواهد داشت.

متخصص پزشکی قانونی و دبیر علمی جلسه نیز در ادامه از دیدگاه نوین مدیرکل پزشکی قانونی استان مرکزی به منظور کاهش موارد قصور پزشکی تقدیر کرد و گفت: با رویکرد مناسب مدیرکل پزشکی قانونی به منظور اطلاع‌رسانی مناسب موارد قانونی و حقوقی برای وقوف بیشتر بیماران بر حقوق خود و همچنین آگاهی بیشتر پزشکان به موارد قانونی و حقوقی که از اقدامات مناسب پیشگیری محسوب می‌شود تا شاهد کاهش و حتی عدم موارد قصور پزشکی باشیم.

سید محمد جمالیان در ادامه به تعریف و توضیح کامل قصور پزشکی، شرایط و موارد کاربردی آن پرداخت.

رئیس مرکز تشخیصی و آزمایشگاهی اداره کل پزشکی قانونی استان مرکزی نیز بیان کرد: یک سوم پرونده‌های قضایی به منظور اظهار نظر علمی به پزشکی قانونی ارجاع می‌شود و پزشکی قانونی در حوزه‌های آزمایشگاهی، کمیسیون‌های پزشکی، موارد تخصصی زنان و مردان، روانپزشکی، بررسی تحمل کیفر و تعیین دیه آسیب‌های ناشی از تصادفات و منازعات اظهار نظر کارشناسی می‌کند، اما متأسفانه در افکار عمومی، فعالیت‌های علمی و تخصصی پزشکی قانونی ناشناخته است.

علی نظامی‌فر در ادامه در خصوص قوانین تعیین ارزش و دیه در آسیب‌های دندان توضیحاتی را ارایه کرد.

رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز گفت: به منظور تکامل ارتباط پزشکان با بیماران هنگامی به نتیجه مطلوب می‌رسیم که در این تعامل، پزشک بیمار را در کانون توجهات خود قرار دهد و با ارج نهادن به بیمار بررسی علمی شرایط قبلی و فعلی بیمار و با حفظ اسرار بیمار، دلسوزانه شرایط بیمار را توضیح دهد.

حمید زارعی اظهار داشت: این مهم خود در آرامش و اطمینان بیمار تأثیر مهمی دارد و در این شرایط پزشکان می‌توانند با رفتار پسندیده راهکارهای درمانی و عوارض ممکن طبق رفرنس‌های علمی و شرایط علمی و واقعی درمان را برای بیمار شرح دهند، بی‌شک در چنین تعاملی بیماران نیز با ارج نهادن جایگاه پزشک به وی اطمینان خواهند کرد و هنگامی که پزشک دلسوزانه و علمی مراحل درمان را طی می‌کند، یقیناً تعامل بین بیماران و پزشکان شرایط مطلوبی را خواهد داشت و این موضوع در کاهش موارد قصور پزشکی موثر و کمک کننده خواهد بود.

پزشک معاینات پزشکی قانونی استان مرکزی نیز برخورد مناسب و توضیح کامل و علمی برای بیماران را به منظور ارتقاء تعامل بین پزشکان و بیماران مفید دانست و در خصوص قوانین و مقررات رضایت و برائت توضیح داد.

مرضی بیات، اظهار داشت: اگر پزشکان با حفظ شئونات بیماران، به صورت علمی شرایط بیمار و راهکارهای درمانی را توضیح دهند، بسیاری از تعارضات موجود برطرف خواهد شد.

در پایان جلسه با حضور تمامی سخنرانان جلسه، پاسخگویی به سوال‌های قانونی و حقوقی و علمی از طرف دندانپزشکان انجام شد.

منبع: خبرگزاری فارس

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

14 + دوازده =